Například v Ostravě by zóny podle studie vznikly v centru a ve čtvrti Poruba. "Budeme dělat všechno pro to, aby zóny mohly být zavedené co nejdřív," říká náměstek primátora Aleš Boháč.
Kromě Ostravy, která se špatným vzduchem bojuje dlouhodobě, už podobné reálné návrhy chystají v Praze, Plzni a Karlových Varech. Další města zavedení zón zvažují.
V Praze už do centra a některých míst na periferiích už teď nesmějí vjíždět nákladní automobily těžší než šest tun.
Nejpozději na podzim bude o tom, jak by nízkoemisní zóna mohla vypadat, jasno také v Plzni a Karlových Varech. "Cílem je omezit emise alespoň v lázeňské části města," říká mluvčí tamějšího magistrátu Jan Kopál.
Vláda ještě musí schválit přesná pravidla, kterými se nízkoemisní zóny budou řídit, první by mohly vzniknout ve druhé polovině příštího roku. Jako první zavedení zóny už avizovalo lázeňské město Klimkovice u Ostravy.
Ministerstvo životního prostředí, které novinku připravuje, se inspirovalo v Německu, kde zóny snižují ve vzduchu zejména emise prachu. Vjezd do center desítek tamějších měst opravňuje barevná známka, kterou si řidiči vylepí na čelní sklo: nejvyšší emise značí červená barva, následuje žlutá a nejekologičtější zelená. V Česku by to mělo fungovat stejně: města budou mít možnost stanovit, jaká barva je pro ně minimální limit.