"Kvůli nízké hladině je dočasně zastaven provoz přívozu v Dolním Žlebu. Nejezdí ani loď mezi Děčínem a Hřenskem. Labská plavební společnost zajistila náhradní provoz lodi na trase Hřensko - Bad Schandau a zpět," informovala mluvčí děčínského magistrátu Romana Silvarová.
V Děčíně je koryto Labe do poloviny vyschlé a sucho odhalilo i takzvaný hladový kámen s německým nápisem Spatříš-li mne, plač.
Vodohospodáři nad ránem pustili vodu ze zdymadel v ústecké čtvrti Střekov a zvedli hladinu na 170 centimetrů, aby z Děčína mohla odplout německá výletní loď Theodor Fontane, která v neděli uvázla v tamním přístavu.
"Květen je letos na srážky chudý. V pátek by snad mělo konečně zapršet, ale protože je půda vyprahlá, moc nám to asi nepomůže. Pro zvýšení hladiny bychom potřebovali trvalejší intenzivní deště," poznamenal vedoucí děčínského střediska Povodí Labe Jiří Mach.
Rejdaři s podporou ministerstva dopravy prosazují už mnoho let výstavbu jezu v Prostředním Žlebu u Děčína, který by na dolním toku Labe zajistil dostatek vody pro lodě po celý rok (více o plánech na stavbu jezu čtěte zde).
Ekologové ale protestují, protože jez by narušil poslední volný úsek řeky a ohrozil podmínky života a druhovou rozmanitost živočichů v Labi.
Ústavní soud letos v březnu odmítl stížnost rejdařské společnosti ČSPL, která za špatné plavební podmínky na Labi žádala od státu zhruba 1,8 miliardy korun (více o verdiktu zde).
Soudy už dříve rozhodly, že stát nemá povinnost zajišťovat celoroční splavnost Labe pro nákladní dopravu. Ministerstvo dopravy nicméně loni na podzim představilo plán na podporu labské nákladní dopravy, jehož prioritou je výstavba plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči.