Už nyní proto probíhají přípravy na tuto "noc nocí", jak termín z 2. na 3. června nazývá německý tisk. Budoucí třetí největší letiště v zemi má totiž začít plně fungovat hned 3. června ráno, na kdy jsou naplánovány první starty.
Méně důležité vybavení se do nových prostor začne přesouvat už v příštích dnech, klíčové komponenty se však kvůli pokračujícímu provozu na obou dosluhujících letištích mohou přestěhovat až těsně před spuštěním nového.
Letiště Berlin Brandenburg Willy BrandtNové obří berlínské letiště plánuje ročně odbavit minimálně 27 milionů pasažérů. Kapacita centrálního šestipatrového terminálu má být postupně zvyšována až na 45 až 50 milionů cestujících za rok. |
"Je to poprvé, kdy se dvě letiště přes noc spojí na jednom místě," řekl agentuře DPA mluvčí nového vzdušného přístavu na jižním okraji Berlína Leif Erichsen. K převozu vybavení je naplánováno 2 800 jízd kamionů, z toho 600 se bude muset uskutečnit během rozhodující noci. Mezi posledními se do nového domova vydají tahače letadel, které váží 60 tun.
Celkem má být přepraveno 55 000 metrů krychlových vybavení. To je víc, než kolik materiálu se transportovalo v roce 1999 při stěhování německého Spolkového sněmu z Bonnu do Berlína. Pokud by vše šlo naskládat do klasických stěhovacích krabic, postavila by se z nich věž do výšky 230 kilometrů, upozornil tisk. Asi pětina tohoto objemu se na cestu vydá až poslední noc.
Provozovatel nového letiště, které vzniká rozšířením Schönefeldu, chce minimalizovat problémy při zahájení provozu a vyhnout se kolapsu, jaký postihl například londýnské Heathrow při otevření supermoderního terminálu v roce 2008, kdy úplně přestalo fungovat zařízení na odbavování zavazadel a kvůli nefunkčním parkovacím kartám nedorazili včas ani zaměstnanci.
"Detailně jsme prostudovali, co se tam tenkrát stalo," uvedl Erichsen, který nicméně nepočítá, že 3. června vše proběhne zcela hladce. "Něco se určitě pokazí. Naším cílem je tyto nevypočitatelnosti minimalizovat," dodal. I z tohoto důvodu začal provozovatel letiště narychlo ještě před otevřením přistavovat dodatečnou odbavovací halu, která má ulehčit případnému přetížení hlavního terminálu.
Při plánování náročné logistické operace v Berlíně pomáhají experti z Mnichova, kteří mají zkušenosti se stěhováním letiště během jedné noci z roku 1992, kdy přesunuli provoz na tehdy nově otvírané mnichovské letiště Franze Josefa Strausse. "Letiště to je takové malé město," tvrdí odborníci, kteří v minulosti radili i v Bangkoku, Kuala Lumpuru nebo v Dillí.
Největší část vybavení se bude muset přesunout z letiště Tegel, které leží 35 kilometrů od Schönefeldu. Během noci z 2. na 3. června proto bude na několik hodin zastaven provoz na hlavních tazích v Berlíně, aby po nich mohly projet letištní tahače, autobusy a nakladače. Letadla budou už předem směrována k přistání na Schönefeldu, aby nemusela přelétat.