MF DNES srovnala, kolik dopravních přestupků nestihnou úředníci v krajských městech vyřídit v roční lhůtě. Ve Zlíně je to suverénně nejvíc, 22,3 procenta, druhá je Praha se 14,5 procenty.
"Kapacitně nezvládáme, na každého referenta teď připadá přibližně 600 přestupků, akceptovatelná by byla tak polovina," hájí se Magdalena Chmelařová ze zlínského oddělení dopravních přestupků.
Nejsvědomitější jsou úředníci v Liberci, kde se nevyřeší jen 0,2 procenta přestupků. "Zřejmě přestupkům věnujeme větší péči," míní Pavel Haflant z libereckého magistrátu. Z necelých tří tisíc přestupků za rok 2010 podle jejich údajů nestihli vyřídit pouhých pět.
Místo aby úředníci z měst, kde přestupky často padají pod stůl, zrychlili svou práci, vymýšlejí politici zpřísnění pro řidiče. "V novele chceme lhůtu zdvojnásobit na dva roky. Inspirovali jsme se na Slovensku, kde se za dva roky stihne vyřídit mnohem víc věcí než v Česku," říká poslanec Jan Chvojka (ČSSD).
To zároveň znamená, že úřad může začít přestupek řešit třeba i dvacet měsíců poté, co se stane. V té době si už na něj řidič nemusí pamatovat. "Trest postrádá výchovný efekt, pokud ho třeba za parkování dostane řidič po dvou letech," říká Michal Vrba z plzeňského magistrátu.
Dvouletá lhůta by měla platit od roku 2013. A ministerstvo vnitra nezávisle na poslancích dokonce připravuje návrh, který má lhůtu u závažných přestupků prodloužit až na pět let.