Společnost Carnival Corp. částku nabízí jako odškodnění za psychickou újmu a ztrátu osobních věcí pro všechny pasažéry, kteří nebyli během katastrofy a evakuace zraněni. Bude se to týkat i dětí, které cestovaly zdarma. Kromě základního odškodnění firma proplatí i výlohy za případná lékařská ošetření a paušální částku 3 tisíc eur jako úhradu nákladů za cestu z místa havárie.
Když pasažéři odškodnění přijmou, souhlasí tak zároveň s tím, že nebudou společnost v budoucnu nijak žalovat.
S těmi, kteří nějaké fyzické zranění utrpěli, se chce firma vyrovnat individuálně. Stejně jako s rodinami, které ztratily své blízké. Dohoda se netýká ani asi stovky členů posádky.
Někteří cestující už dali najevo, že budou proti vlastníkovi lodi bojovat hromadnou žalobou. Týká se to například pasažérů ze Spojených států, otázkou odškodnění se bude samostatně zabývat i pařížský soud. O tom, zda dohodu přijmou, se rozmýšlejí rovněž němečtí pasažéři, kterých se na Concordii plavilo 560.
Například dvaašedesátiletý německý cestující Herbert Greszuk nechal na lodi vše, co měl s sebou. Přišel tak o svůj oblek, fotoaparát, šperky, a dokonce i umělé zuby. "Něco takového se už nikdy nesmí opakovat. Zemřelo tolik lidí, to je prostě neomluvitelné," sdělil agentuře AP.
Carnival Corp. je mateřskou společností firmy Costa Crociere, která ztroskotanou loď provozuje. Nabídku odškodného oznámila v pátek po jednání s vedením spotřebitelských organizací, které zastupují 3 206 postižených pasažérů z 61 zemí.
Loď Costa Concordia ztroskotala letos 13. ledna, když narazila do útesu
poblíž toskánského ostrova Giglio. Při havárii zemřelo 16 lidí, dalších 16 je dosud stále nezvěstných. Pátrání ve vraku lodi se však opakovaně musí přerušovat kvůli nepříznivému počasí.
19. ledna 2012 |