Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nešťastnou Concordii táhlo 102 816 koní, za hodinu vypili 14 000 litrů

Ztroskotanou loď Costa Concordia poháněla úctyhodná sestava motorů. Šest obřích dvanáctiválců sloužilo k pohonu dvou lodních šroubů, další dieselagregáty sloužily pro výrobu elektřiny. Krátce po havárii se objevily i spekulace, že její příčinou mohlo být selhání motorů.
Řez motorem Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia

Řez motorem Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia | foto: Wärtsilä

Jedna z teorií hovoří o tom, že mohly selhat právě generátory elektřiny a následný výpadek elektrického napájení učinil loď neovladatelnou. V současnosti se ale vyšetřovací teorie tímto směrem neubírají, k selhání diesel-elektrických agregátů došlo pravděpodobně až po nárazu lodi.

6 x 170 tun

Každopádně pohonná soustava concordie stojí za pozornost. Je totiž důkazem toho, jak je technika námořních motorů rozdílná oproti motorům automobilovým. Concordia navíc ke svému pohonu používala velmi oblíbené motory, které se vyskytují v celé řadě dalších plavidel a mnohde na světě fungují jako elektrické generátory. Jde o agregáty významného finského výrobce Wärtsilä.

Strojovna s motory Wärtsilä 12V46C

Konkrétně používala concordia šest vidlicových dvanáctiválců Wärtsilä 12V46C. Každý válec tohoto motoru má objem 96,4 litru (vrtání 460 mm, zdvih 580 mm), celkově to pro jeden motor znamená objem 1 156,8 litru. Výkon každého z dvanáctiválců je 12 600 kW, tedy 17 136 koní. Concordia měla pro pohon k dispozici celkem tedy 75 600 kW, tedy 102 816 koní. Na každý ze dvou lodních šroubů byla přenášena polovina výkonu. Výletní loď je tato sestava schopna urychlit až na 23 uzlů, tedy 42,6 km/h.

Costa Concordia - technické parametry

Délka: 290,12 metru
Šířka: 35,5 metru
Ponor: 8,2 metru
Výtlak: 51 387 tun
Počet palub: 17
Kapacita: 3 780 pasažérů
Posádka: 1 068
Maximální rychlost: 23 uzlů (42,6 km/h)
Cestovní rychlost: 21,5 uzlu (39,8 km/h)
Výkon: 75 600 kW

Délka každého motoru je asi 10,5 metru, šířka lehce přes 4 metry a stavební výška asi 5,1 metru, motor váží asi 170 tun. I přes obří rozměry a nevídané technické údaje připomíná při pohledu do specifikací dvanáctiválec  Wärtsilä běžné vznětové motory z automobilů. Motor je čtyřtakt přeplňovaný turbodmychadlem a pro vstřikování paliva používá systém common-rail, překvapením může být suchá kliková skříň. Sevření řad válců je 45° a motor má dva sací a dva výfukové ventily. Jenže tím asi podobnosti s automobilovými motory končí.

Místo nafty med

Motor 12V46C totiž pracuje v konstantním režimu při zhruba 500 otáčkách za minutu, tedy rychlosti, která je hluboko pod volnoběžnými otáčkami moderních automobilových turbodieselů. Namísto nafty pak spaluje vysoce viskózní mazut (těžký topný olej) s kinematickou viskozitou 700 cSt při 50°C. To znamená, že palivo teče poněkud hůře než čerstvý nezkrystalizovaný med. Motor bývá většinou provozován při 85 – 90% zatížení a při takovém provozu vykazuje nezvykle vysokou účinnost – 46,6 %.

Spotřeba 14 000 litrů za hodinu

Měrná spotřeba motoru je 173 gramů paliva na kWh výkonu. Výrobce udává, že za hodinu provozu proteče vstřikovači do motoru asi 7 500 litrů paliva. Z výpočtu vyplývá, že Costa Concordia měla při provozu spotřebu zhruba 14 000 litrů paliva za hodinu. Vstřikovači všech motorů ale za hodinu proteče celkem 45 000 litrů paliva, které systémem common-rail cirkuluje. Pro zajímavost: při plném zatížení nasaje motor každou sekundu 21,4 kilogramů vzduchu.

Vstřikování paliva motoru Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia

Systém common-rail tohoto motoru je od automobilových hodně odlišný – akumulátor (tedy rail) i palivové čerpadlo vždy obsluhuje pouze dva válce, motor má tedy akumulátorů a vysokotlakých čerpadel celkem šest. Motor může v případě potřeby běžet i v režimu kdy dvě vysokotlaká čerpadla nepracují a motor tak běží namísto dvanácti na osm válců.

Wärtsilä 12V46C - emise

CO2: 560 - 620 g/kWh
Pára: 260 - 370 g/kWh
SOx: 9,6 - 16 g/kWh
NOx: 12 g/kWh

Další zajímavostí motoru je turbodmychadlo. To je i při obřím objemu jediné a je vybaveno obtokovým ventilem. Pro urychlení turbodmychadla při nízkých zatíženích se používá část nasávaného vzduchu. Jednoduše se do motoru nedostává všechen nasávaný vzduch, část je rovnou přepouštěna do výfukového potrubí. Motory jsou navíc vybaveny vodním systémem pro čištění dmychadla i turbíny. Toto čištění (vlastně mytí vodou) se provádí běžně za provozu turbodmychadla.

Turbodmychadlo motoru Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia

Pro snížení emisí oxidů dusíku se používá systém zvlhčování nasávaného vzduchu. Voda se vstřikuje do proudu stlačeného vzduchu za dmychadlem, kde se díky vysoké teplotě vzduchu po stlačení vypaří. Případné kapičky vzduchu zachytává speciální filtr, který tedy do válce nepropustí vodu v kapalném stavu. Zajímavostí je, že spotřeba vody je zhruba dvojnásobná oproti spotřebě paliva.

Motor může na mazut startovat pouze v případě, že je jak on tak palivo předehřáto na provozní teplotu. Jinak je zapotřebí startovat na podstatně tekutější námořní naftu. Při zastavení je opět nutno palivový systém "zaplavit" naftou namísto mazutu.

Základní dokumentace motoru má 210 stránek a mimo jiné se v ní popisují detailně i povolené vlastnosti používaných paliv, připojování palivových nádrží, výfuků, hnacích hřídelů, zástavbové podmínky, uložení motoru a mnoho dalšího.

Krom hlavních motorů pro pohon lodi byla concordia vybavena i dalšími agregáty značky Wärtsilä. Ty slouží jako generátory elektřiny a mají dohromady výkon dalších 8 000 kW.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...