"Cestou z Dejvic až na Anděl jsem několikrát myslela, že vystoupím. V každé zatáčce ten vůz pískal, že to nešlo vydržet. Modlila jsem se, abych už byla v cíli. Ani špunty do uší by tu snad nepomohly," popsala své zážitky z cesty jedním z vozů 14T cestující Markéta Kaucká.
Na stejné trase se o tomtéž přesvědčila i redaktorka MF DNES. Patrně takových "pískajících" vozů bude jezdit ulicemi víc.
"Pískání je způsobené konstrukcí. Tramvaj 14T má neotočné podvozky. Při nižších teplotách je tu velmi těsný kontakt kola s kolejnicí hlavně v zatáčce a tím tramvaje vydávají určitý zvuk," popsala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Škoda 14T (Porsche)Maximální rychlost 60 km/h |
"Tato vlastnost tramvaje je o to výraznější, když teplota okolí klesá k nule nebo pod bod mrazu. V zimě je obecně takových případů víc," dodal Milan Slunečko z Dopravního podniku.
Nepříjemné vrzání a pískání je podle něj také dáno tím, že mazivo na kola je vstříknuto vždy v momentě, kdy je vůz už v zatáčce, a to je pozdě. Je potřeba, aby tam bylo těsně před obloukem.
Právě to by měl řešit moderní systém, který vyvíjejí technici Dopravního podniku společně s ČVUT.
"Už teď jsou kola mazána, jenže to nefunguje ideálně. Řešit by to měl projekt digitální mapy. To znamená, že si promítnete kolejovou síť do mapy a dáte každému bodu souřadnice. Když bod dobře umístíme před obloukem a tramvaj se k němu přiblíží, software dá pokyn, aby se začalo mazat. Tím se mazivo pěkně roznese a nemělo by nic pískat," popsal Slunečko.
Tramvaje pojedou po trase, kde není tolik zatáček
Vozy přezdívané Porsche přitom pronásleduje jedna potíž za druhou. Podnik za jeden kus zaplatil asi šedesát milionů korun a už se plánuje jejich přeložení na méně "složité" tratě, aby jejich nešvary nebyly tolik znát.
Není to jen pískání vozů, které otravuje cestující uvnitř. Vrzání se rozléhá do okolí i například v zatáčce z Anděla do Lidické ulice.
Technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský už má plán, jak na to. Vozy chce přesunout na trasy, kde není tolik zatáček.
"S postupnými dodávkami tramvají ForCity budeme moci jejich předchůdce 14T nasazovat na vhodnější tratě, s nižším počtem oblouků. To znamená dát tuto tramvaj do prostředí, kam se lépe hodí. Takovou trasou by mohla být ta, po které jezdí linka 17," řekl Šurovský.