Stavebně historický průzkum dělali památkáři na budově v létě. "Společně s dalšími odborníky se domníváme, že zachování původní výpravní budovy a zejména její zpřístupnění je nezbytné, zároveň však i nesporně reálné," píše se v posudku.
Zprávy se hned chytilo sdružení Nádraží nedáme!, které se o budovu dlouhodobě zajímá. "Myslíme si, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) by měla budovu zrekonstruovat a potom ji pronajímat dopravcům. Úřad se však z neznámého důvodu chce rekonstrukci vyhnout," řekl předseda sdružení Martin J. Kadrman.
Podle SŽDC je totiž budova jako nádraží naprosto nevhodná. "Ani po rekonstrukci objektu nelze jeho prostory využít pro umístění technologií. Do sklepních prostor je to zakázáno, přízemní prostory nemají normovou světlou výšku, větrání a další, stropy nemají dostatečnou nosnost. Domněnky, že by bylo umožněno zásadně přestavět památkově chráněný objekt, jsou naivní. I při čistě hypotetickém využití budovy pro technologii či účely řízení provozu by tyto prostory byly neveřejné," sdělil mluvčí Pavel Halla.
Železniční koridor v Ústí nad Orlicí se má v příštím roce začít rekonstruovat. Podle posledního projektu se má naproti starému nádraží postavit nová budova pro technologické zázemí a nová vlaková zastávka. Co bude v budově starého nádraží, není vůbec jasné.
Radnice v Ústí chce hlavně moderní trať
Podle Českých drah by staré nádraží nesplňovalo podmínky pro moderní železniční cestování ani po přestavbě, například proto, že budova je zbytečně velká. "Stávající výpravní budova odpovídá požadavkům na provoz železnice a cestování v 19. století a pro současnost je naddimenzovaná a není pro ní jako celek využití," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
SŽDC v souvislosti s tímto případem také naznačila, že v budoucnu bude aktivně vystupovat v procesech prohlášení drážních budov za památky. "Tento případ totiž ukazuje, že prohlásit objekt památkově chráněným je věc jedna, ale tomuto kroku by mělo předcházet detailní zpracování a předložení projektu na budoucí využití objektu ze strany navrhovatele," řekl mluvčí Halla. Dodal, že oproti odhadům památkářů vyčíslila SŽDC opravy staré budovy na 70 milionů korun.
Sdružení Nádraží nedáme! nemá jinou možnost, než společně s nakloněnými odborníky bojovat za opravu starého nádraží. Podporuje je například expert pro investice v dopravní infrastruktuře Zdeněk Žák.
"Technologie potřebné pro železnici se zmenšují a jsou nenáročné na prostory, není proto potřeba stavět jim nové zázemí. V budově starého nádraží vidím i emocionální rovinu, je to přece krásný vstup do krajiny okolo Ústí," řekl Žák.
Samotná radnice v Ústí nad Orlicí je také spíše nakloněna zachování staré budovy, hlavní je pro ni však modernizovaná trať. S opravami by se mělo začít už v roce 2012.