Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jančurovy vlaky skřípou a vržou, stěžuje si exministr Bárta

  12:11
Česká železnice má nového experta na hodnocení kvality vlaků. Je jím poslanec, bývalý ministr dopravy a neformální vůdce VV Vít Bárta. Ten se poněkud nečekaně pustil do kritiky projektu žlutých vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury, který dříve veřejně přiznal, že Bártovu stranu volil, ale nedávno Bártu ostře kritizoval.

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Začalo to přitom nevinně: anketou v týdeníku Respekt, v níž Bárta uvedl, že ho kvalita Jančurových vlaků zklamala. Na dotaz MF DNES, v čem konkrétně, se nečekaně detailně rozepsal o všem, co mu na žlutých vlacích vadí.

Není přitom jasné, zda Bárta vůbec žlutým vlakem už jel. Na přímý dotaz neodpověděl, o jeho cestě nevědí ani v RegioJetu. Bárta kritiku Jančurova projektu sepsal do devíti bodů. Vadí mu prakticky vše: od posouvání startu vlaků až po zastavování v Ústí nad Orlicí.

"Záleží nám mnohem více na lepším fungování našich služeb a spokojenosti zákazníků, než abychom ztráceli čas komentováním nějakých poťouchlých výroků," reagoval majitel RegioJetu Radim Jančura.

Bárta žlutým vlakům nefandí

Bártu od RegioJetu odrazuje například fakt, že vlakové soupravy jezdí dosud s dvěma lokomotivami. Důvod je jednoduchý: firma ještě nemá tolik spojů, které by umožňovaly naplno využít devět lokomotiv, které dopravce vlastní. Proto jezdí s dvěma, aby se na nich vychytaly případné závady. Současně jsou pojistkou pro případ kolapsu druhého stroje. "Na mne jako na cestujícího toto rozhodně nepůsobí důvěryhodným dojmem," uvedl Bárta.

Jančura jezdí s modernizovanými vozy, které rakouské dráhy využívaly většinou jako první třídu. Ani to Bártovi nestačí. "V interiéru je slyšet skřípání a vrzání, které dává natvrdo tušit jejich skutečný věk. Bez žlutého pozlátka," dodává Bárta, který je zvědav na to, jak budou koberce ve vlacích vypadat v zimě, kdy na botách pasažérů ulpí sníh či bláto. Avšak koberce má uvnitř i pendolino.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je ještě brzy na to hodnotit, zda jsou služby RegioJetu lepší nebo horší než u Českých drah. "Každopádně je to krok vpřed, od lidí slyšíme na RegioJet spíše pozitivní ohlasy. Navíc přinutil dráhy se více snažit," připomíná Vyka. Ve vlacích RegioJetu je navíc prokazatelně více místa než ve vagonech Českých drah.

Bártovi dále vadí například absence první třídy nebo teplého občerstvení. Zastavování v Ústí nad Orlicí, kde dosud kvalitnější vlaky Českých drah nestavěly kvůli blízkosti železniční bašty České Třebové, označuje za populismus. Přidává k tomu, že Jančurův vlak je "už tak nejpomalejší" na celé trase mezi Prahou a Ostravou. To se však mýlí, protože rychlejší než RegioJet je pouze pendolino, ostatní vlaky ČD nikoliv.

Přízeň se změnila v antipatii

Za celou kritikou mohou být zejména osobní antipatie. Ještě na začátku Bártova ministrování to přitom vypadalo, že si oba muži budou rozumět. Jančura loni Věci veřejné dokonce volil. A naopak Bártovi se podnikatel, jehož chování nyní označuje za prostoduché, na začátku jeho úřadování hodil: Bárta mohl díky jeho nástupu slibovat odstranění dotací na vlaky ČD EuroCity a InterCity mezi Prahou a Ostravou.

26. září 2011

To se ovšem nakonec nestalo: dráhy jen změnily u většiny spojů kategorii vlaků na Expres a dotace dál dostávají. Jančura poté Bártu nazval lhářem a slibotechnou. "Pan Bárta, to bylo jedno velké divadlo. Jenom mluvil a nic nedotáhl do konce," uvedl dříve v Reflexu.

Bártovými slovy musí být potěšen hlavně šéf drah Petr Žaluda.

Ještě před pár týdny se mluvilo na ministerstvu dopravy o tom, že bude muset odejít i kvůli nezvládnutému nástupu konkurence. Ze Žaludova odvolání však na poslední chvíli sešlo. Teď ho navíc pochválila hlavní postava Věcí veřejných, které nominovaly na post ministra dopravy Pavla Dobeše. Tím se pravděpodobnost Žaludova konce ještě více snížila.

Bárta vs. Jančura. Jak se přitakávání změnilo v kritiku

květen 2010 - Radim Jančura, který už před lety oznámil plány na vlastní vlak, volí do Sněmovny Věci veřejné.
červenec 2010 - Neformální lídr VV Vít Bárta se stává ministrem dopravy, za jednu z priorit považuje otevření železniční dopravy konkurenci. Jančura je spokojen.
říjen 2010 - Bárta slibuje, že Českým drahám vezme všechny dotace na dálkové a komfortnější vlaky EuroCity a InterCity. Jančura je spokojen.
listopad 2010 - Ministerstvo dopravy oznamuje v Bruselu plán vypsat tendry na první tratě. Materiál začal vznikat už za ministra Gustava Slamečky.
leden 2011 - Ukazuje se, že z plánu na zrušení dotací na vlaky EuroCity a InterCity z velké části sešlo. Některé dotované zůstaly, část spojů přešla do kategorie Expres a dál jezdí se státní dotací.
březen 2011 - Bárta oznamuje, že skutečně většina dotací do vlaků EuroCity a InterCity končí. "Pan ministr Bárta je lhář a slibotechna," prohlašuje Jančura.
říjen 2011 Vlaky RegioJetu už jezdí. Bárta se pouští do ostré kritiky kvality služeb Jančurovy firmy.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...