Ministři už dostali na stůl návrh, na kterém spolupracovala ministerstva pro místní rozvoj a dopravy a který má určit jasné podmínky, za nichž může stát získat soukromé pozemky pro stavbu ve veřejném zájmu. Než vláda zákon schválí, má ho ještě posoudit porada ekonomických ministrů, rozhodl ve středu kabinet.
"Podle našeho názoru se jedná o velmi citlivý zásah do soukromých vztahů a do oblasti soukromého vlastnictví. Chceme způsobit stav, kdy občan bude tahat za pomyslný kratší konec provazu ve sporech se státem," řekl premiér Petr Nečas.
"Je třeba se na to ještě podívat z pohledu vlastnických práv a s ohledem na verdikty Ústavního soudu," řekl iDNES.cz ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných.
Nejdřív pokus o dohodu, teprve potom vyvlastnění
Podat návrh na vyvlastnění bude moci investor teprve poté, co se marně snažil získat pozemky dohodou. "Například z důvodu přemrštěných cenových nároků," vysvětlil už dříve náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous. To, že se o dohodu neúčinně pokoušel, bude muset investor jasně prokázat.
Změnit se má způsob, jak se určí výše náhrady za vyvlastnění ve veřejném zájmu. Dosud měl vyvlastňovaný jistotu, že získá náhradu minimálně 420 korun za metr čtvereční. Nově se má odvíjet od skutečného stavu užívání pozemku v době jeho ocenění pro vyvlastnění.
"Jedná-li se o pole či louku, musí tomu odpovídat i cena a ta se dnes pohybuje okolo 16 korun za metr čtvereční a méně. Je-li předmětem vyvlastnění stavební parcela, musí výše náhrady odpovídat hodnotě stavební parcely," vysvětlil Kalous.
Náhrada se má odvíjet podle odhadu ceny před vydáním územního rozhodnutí
Ministr dopravy Dobeš k chystanému zákonu řekl, že Ředitelství silnic a dálnic bude mít volnou ruku k jednání o ceně s majitelem pozemku. Pokud nebude majitel cenu do určité doby akceptovat, přesune se rozhodnutí na vyvlastňovací úřad, tedy magistrát nebo krajský úřad. Náhrada se pak bude určovat podle odhadu ceny ještě před vydáním územního rozhodnutí.
Náhrada tak bude nižší, než kdyby musel stát platit za pozemek, který už by byl považován za stavební. Investor bude moci vyplatit až dvojnásobek odhadní ceny, ale stále to pro něj bude levnější, než kdyby platil původnímu soukromému majiteli náhradu jako za stavební pozemky.
Oddělit se má proces vyvlastnění a proces stanovení přiměřené náhrady. Obdobně to podle ministra Dobeše funguje v Německu, kde se staví výrazně rychleji a levněji než u nás. První řízení určí, že jde o stavbu ve veřejném zájmu a pozemky je možné vyvlastnit. Druhé řízení určí výši finanční kompenzace, ale souběžně už bude moci být zahájena stavba.
"Je to namířeno proti zbytečnému plýtvání a velmi častému nešvaru, kterým jsou spekulace s pozemky, které velmi výrazně prodlužují a prodražují stavby," uvedl Dobeš. Očekává, že by nová pravidla pro vyvlastňování mohla ušetřit až 60 procent současných cen za výkupy pozemků.