"Vydali jsme v této věci upozornění. Podle našeho názoru měla ČT přestat vysílat reklamu už v pátek, to se ale nestalo," uvedla šéfka Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřina Kalistová.
Právě v ten den byla totiž ve sbírce zákonů zveřejněna a fakticky tak začala účinkovat novela zákona o ČT, která reklamu omezuje.
4 dny, 166 reklamPodle informací iDNES.cz odvysílala Česká televize na kanálu ČT1 od pátku do pondělí 105 reklam a přes 2,5 hodiny teleshoppingu, na který se zákaz rovněž vztahuje. Program ČT24 za stejnou dobu odvysílal 61 reklam a více než půl hodiny teleshoppingu. |
Pokud veřejnoprávní televize ihned vysílání reklamy neukončí, rada s ní zahájí správní řízení, které může skončit i u soudu. "Na jeho konci může být buď jeho zastavení nebo pokuta až 2,5 milionu korun," podotkla Kalistová.
"Zatím k tomu od RRTV nic nemáme. Až její vyjádření dostaneme písemně, tak ho budeme analyzovat, případně se zařídíme podle výtek rady," reagoval mluvčí České televize Ladislav Šticha.
Parlament České televizi odebral reklamu a teleshopping novelou zákona o ČT letos v červenci. Úplný zákaz komerčních bloků se vztahuje na kanály ČT1 a ČT24. Na ČT2 a ČT4 Sport pak zákonodárci zachovali reklamní limit půl procenta denního vysílacího času.
Jednání České televize se pochopitelně nelíbí ani komerčním stanicím. Právě ony totiž tlačily na to, aby reklama z vysílání České televize zmizela. "Překvapuje nás, že Česká televize takto porušuje zákon, a doufáme, že co nejdříve zjedná nápravu," uvedl mluvčí nejsilnější tuzemské stanice TV Nova Vladimír Mužík.
ČT neměla moc času na změnu
Dosud se uvádělo, že Česká televize bude mít výnosy z reklamy chráněné do dokončení digitalizace, která má skončit 11. listopadu 2011. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ovšem tvrdí, že účinnost zákona je dána vydáním ve sbírce zákonů.
"Právní výklad novely máme. Jak už to tak bývá, není to jeden právní názor, ale je jich několik," říká mluvčí ČT Šticha.
Podle oslovených právníků není šťastné, že je zákon účinný ihned po zveřejnění ve Sbírce zákonů. Česká televize si totiž reklamu v dobré víře nasmlouvala dopředu a zákon jí nedal čas se na novou situaci připravit. A to je i jeden z motivů, jak se Kavčí hory mohou hájit.