"Nepřijde mi správné, že se to děje, a jako občanovi mi to vadí. Ale jako starosta s tím nemůžu prakticky nic dělat. Doufám, že vše bude probíhat správně a bude se postupovat podle odpovídajících technologií. Budeme vše bedlivě sledovat, a pokud bude jen náznak problému, důrazně se ozveme," uvedl starosta Litvínova Milan Šťovíček.
Laguny na sever ČechOstravské laguny jsou odpadiště z chemičky nedaleko ostravského sídliště Fifejdy. Na skládku se ukládal ropný odpad po celé 20. století. Pro stát nyní zamoření likviduje za miliardy sdružení Čistá Ostrava pod vedením firmy Geosan. Koncem loňského roku se komořanská teplárna United Energy pokusila získat povolení ke spalovací zkoušce „paliva Geobal 3“ (kaly + vápno + uhlí). Kraj ale její záměr zamítl. Nyní se odpad z lagun bude skladovat na Celiu u Litvínova a 6 let pálit v cementárně Čížkovice. |
Podle ekologů a lékařů je v ostravských lagunách velmi nebezpečný materiál, který obsahuje jedovaté polychlorované bifenyly (PCB), těžké kovy a další látky, které přímo ohrožují zdraví lidí.
"Samozřejmě že pro obec to není nic příjemného. Vždyť spalovnu nikdo nikde nechce. Ale tady cementárna jako spalovna funguje," poznamenal místostarosta Čížkovic Pavel Kimmer.
Ještě v létě hejtmanka Jana Vaňhová důrazně protestovala jak proti ukládání kalů u Litvínova, tak jejich spalování v Čížkovicích. Krajský úřad ale před několika dny povolení pro Celio vydal.
"Vedení kraje i nadále nesouhlasí s tím, aby se ekologická zátěž z jednoho kraje přesouvala do jiného. Odbor životního prostředí ale povolil změnu aspoň s tím, že stanovil přísné podmínky pro skladování i jakost přepravovaného certifikovaného výrobku," uvedla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.
Na odpady bude dohlížet inspekce životního prostředí
Podle Hanáčkové je dovážený odpad pod přísným dohledem a jeho přepravu bude možné při nesplnění podmínek okamžitě ukončit. Jednou z podmínek je například pravidelný monitoring a zkoušky v akreditovaných laboratořích.
"Budeme v průběhu navážení odpadu, jeho skladování a následného spalování provádět přísné kontroly, tak aby bylo s odpadem nakládáno pouze podle zákona a platných povolení," ujišťuje ředitelka ústeckého pracoviště České inspekce životního prostředí Jana Moravcová.
Cementárna Lafarge v Čížkovicích má se spalováním tohoto typu odpadu zkušenosti a má platná všechna potřebná povolení.
Materiál z lagun vysypává nakladač z hermeticky uzavřených kontejnerů do nákladních aut. Denně takto vyloží během 10 hodin vlak o 22 vagonech, tedy 66 kontejnerů o celkové váze 1350 tun. Odpad se od vlaku převáží na skládku, odkud bude mířit ke spálení do cementárny v Čížkovicích u Lovosic.
"Palivo tohoto typu běžně energeticky využíváme již několik let a vlivem vhodné technologie se jedná o jeden z nejšetrnějších způsobů likvidace starých ekologických zátěží. Celá likvidace je záležitostí řádově na několik let. Energetické využívání tohoto paliva bude probíhat postupně - zhruba pět až šest roků," řekla mluvčí firmy Milena Hucanová.
Vzniknou Litvínovské laguny, tvrdí bývalý ředitel Geosanu
Ředitel ostravského odštěpného závodu státního podniku Diamo Josef Havelka poznamenal, že čížkovická cementárna byla jediná v České republice, která byla ochotná spálit kaly z lagun doplněné vápnem ve svém zařízení.
"Jako jediná má také ve svém okolí skládku nebezpečných odpadů, kde je možné palivo vyskladnit v souladu se zákony zajišťujícími ochranu životního prostředí a postupně odsud je odvážet ke spálení do cementárny," řekl Havelka. V Moravskoslezském kraji podle něj podobná zařízení nemají spalování odpadů schválené.
Se způsobem likvidace nesouhlasí Aleš Grof, který byl v době podpisu smlouvy na sanaci lagun obchodním ředitelem firmy Geosan, jež má sanaci na starosti. "Převážené palivo nesplňuje požadavky evropské normy, která je platná i v Česku. Pokud by toto palivo překročilo hranice naší republiky, bylo by označeno za nebezpečný odpad a navráceno zpět," tvrdí.
Nelíbí se mu ani to, že odpad bude skladovat soukromá firma. "Je naprosto reálné, že tato společnost vstoupí do likvidace a pak v Litvínově zůstanou všechny jedy, které se tam dnes, za státní peníze, se souhlasem ministerstva financí z Ostravy vozí. Ostravské laguny jsou sanovány tak, že budou vytvořeny Litvínovské laguny," konstatoval Grof.