Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Havarovaný Jak-42D nebyl příliš starý, ale aerolinky měly problémy s bezpečností

  20:02
Provozovatel ruského letadla Jak-42D, které havarovalo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, měl problémy s bezpečností, nedávno byl na čas bez licence. Dvě ze tří letadel z jeho flotily navíc nesmějí létat do zemí Evropské unie. Havarovaného stroje se ale toto omezení netýkalo.

Jak-42 na snímku z 18. června 2010 | foto: Planepictures.net - OSDU

Letadlo, které havarovalo nedaleko Jaroslavle s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl na palubě včetně třech českých hráčů, provozovala ruská společnost Yak Service. V její flotile byla tři letadla, jeden Jak-42, který havaroval, a dva menší stroje Jak-40.

Společnost Yak Service měla před dvěma lety problémy s bezpečností provozu, proto jí orgány Ruské federace odebraly na čtyři měsíce licenci pro provoz letadel. Zákaz platil od 23. června 2009 do listopadu téhož roku. Následně v loňském roce přišel provozovatel o povolení létat do zemí Evropské unie s oběma menšími letadly Jak-40. Na havarovaný Jak-42D registrace RA-42434 se ale zákaz nevztahoval.

První informace o havárii neuvádí její možnou příčinu. Mohla to být technická závada nebo chyba posádky. Letadlo se zřítilo krátce po startu a dopadlo jen několik stovek metrů od startovací dráhy.

Havarovaný Jak-42D byl vyroben v roce 1993, ve stejném roce vznikla i společnost Yak Service. Tento letoun do flotily zařadila ale až v roce 2009. Letoun byl provozován ve VIP salónní verzi pro 73 pasažérů a posádku. Podle serveru Russianplanes.net mělo letadlo u celkem čtyř provozovatelů nalétáno k 1. lednu letošního roku 6 310 hodin a provedlo 3 026 startů a přistání. Agentura Itar-Tass ale uvádí nálet přes 20 tisíc hodin. Platný certifikát do další servisní prohlídky letadlu končil 1. října letošního roku.

Letadlo tedy nebylo ani příliš staré. A pokud platí první údaj o nalétaných hodinách, zdaleka nebylo na konci životnosti, která je u modelu Jak-42 plánována na 30 000 letových hodin. I v případě náletu 20 000 hodin by bylo letadlo jen ve dvou třetinách životnosti. Zde ale záleží i na počtu startů a přistání. Ani 18 let stáří není pro dopravní letadlo žádný extrémní věk. Starší letadla provozuje většina velkých evropských aerolinek a ve světě jsou běžně v provozu i letadla ze sedmdesátých let minulého století, výjimečně pak i starší.

Konstrukční kancelář Jakovlev začala vyvíjet model 42 na začátku 70.let minulého století. Zadáním bylo vytvoření proudového letadla, které by postupně nahradilo zastaralé turbovrtulové Iljušiny IL18 a proudové Tu-134. První prototyp vzlétl v roce 1974, do provozu u společnosti Aeroflot se letadlo dostalo ale až v roce 1980.

Provoz ale nebyl bezproblémový, takže výrobce v roce 1984 představil inovovanou verzi Jak-42D. Celkem bylo vyrobeno 178 letadel typu Jak-42 a výroba byla ukončena na přelomu let 2002 a 2003. Většina strojů létá v Rusku nebo zemích bývalého Sovětského svazu. Další původní odběratelé byli z Afriky, Asie a střední Ameriky. V polovině devadesátých let si jeden Jak-42 z Ruska pronajímala i česká letecká společnost Škoda Air.

Podle databází leteckých nehod Airdisaster.com a Airsafe.com je dnešní havárie sedmou pro typ Jak-42. V roce 1982 havarovalo letadlo Aeroflotu, zemřelo všech 132 cestujících na palubě. Další letoun Aeroflotu havaroval v roce 1990 u Sverdlovsku, zahynul jeden člen posádky a tři cestující.

Další havárie se odehrála v roce 1999 ve Venezuele, kde havarovalo letadlo společnosti Cubana de Aviacion. Zemřelo všech 22 lidí na palubě. Havárie Jaku-42 ukrajinských aerolinií AeroSvit havaroval v roce 1997 v Řecku. Zahynulo všech 70 lidí na palubě.

V roce 2003 pak havaroval v Turecku inovovaný model Jak-42D ukrajinské společnosti Ukranian Mediterranean Airlines, zahynulo všech 75 cestujících. O rok později havaroval letoun Uzbeckých aerolinií v Taškentu. Opět zahynulo všech 37 cestujících a členů posádky.

V dopravní verzi letadlo pojme 120 cestujících a tři členy posádky. Má dolet 4 000 kilometrů, maximální rychlost 740 kilometrů za hodinu a maximální vzletovou hmotnost 57 tun. Trup na délku měří 36,38 metru a rozpětí křídel je 34,88 metru. Letoun pohání tři motory Lotarev D-36 s tahem 63,7 kN uložené v zadní části trupu, nikoliv na křídlech. Dnes se již tato koncepce nepoužívá, v šedesátých a sedmdesátých letech ale byla oblíbená u ruských i amerických dopravních letadel. 

Konstrukční kancelář Jakovlev se proslavila především předchůdcem modelu Jak-42, který nese označení Jak-40. Obě letadla si jsou podobná, ale konstrukčně starší model 40 je výrazně menší, má délku 20,36 metru a pojme 32 pasažérů. I tento letoun má trojici motorů v zádi na trupu. Jak-40 provozovaly i Československé aerolinie. Celkem se v rozmezí let 1966 až 1981 vyrobilo přes 1 000 kusů tohoto letadla.   

Autor:
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 13 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 16 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas

v diskusi je 11 příspěvků

6. května 2024  17:50,  aktualizováno  7.5 5:34

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...

Nejmenší jaderné útočné ponorky vyrobili Francouzi. Byly hlučné jako sovětské

v diskusi je 1 příspěvek

7. května 2024

Francie se stala druhou zemí světa vyvíjející ponorky s jaderným pohonem. Kvůli úsporám financí...

VIDEO: Poprvé startovala raketa na parafín. Chce zlevnit dopravu na orbitu

v diskusi nejsou příspěvky

6. května 2024  17:41

Německá společnost HyImpulse vůbec poprvé provedla testovací start prototypu rakety, kterou pohání...

Baterie Energizer zbarví jazyky domodra, od konzumace odradí i hořká chuť

v diskusi je 14 příspěvků

6. května 2024  12:35

Knoflíkové baterie nalezneme v nepřeberném množství drobné elektroniky a manipulace s nimi tak není...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...