"Mladoboleslavská Škodovka vyrobila v éře socialismu několik dodnes málo známých, a přitom výjimečných prototypů aut," vypráví Andrej Halada z Vojenského historického ústavu. K těmto raritám patří i zmíněná Škoda 998 z roku 1962.
Impulz k vývoji vozu dalo tehdejší ministerstvo zemědělství, které požadovalo speciální "agromobil" vhodný k přepravě menšího počtu lidí a nákladu například na pole. "Jde o zcela ojedinělý exemplář automobilu, který byl vyvinut na přelomu 50. a 60. let a nebyl nikdy zaveden do výroby," upřesňuje Halada.
Veřejnost se o tomto voze poprvé dozvěděla až na podzim 1964. V tomto roce se také automobil dočkal svého hvězdného okamžiku-dva stroje účinkovaly v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů.
Filmařům se podle Halady vůz hodil patrně proto, že nepřipomínal tehdejší běžné armádní vozy sovětské výroby. "Snímek měl nepřehlédnutelný pacifistický tón a spojit tuto myšlenku s konkrétními vozy lidově demokratické armády nebylo možné," myslí si Halada.
Ve filmu se objevil i další prototyp, tentokrát vojenské terénní čtyřkolky Škoda 973 Babeta, který byl vyvinut už v 50. letech. Ani ten se však nedostal do výroby.
Všichni filmoví či automobiloví nadšenci si mohou slavnou Škodu 998 prohlédnout například na Tankovém dni. Tato tradiční akce se v Lešanech uskuteční v sobotu 27. srpna. Pro letošní 9. ročník je ústředním tématem druhá světová válka.