Na rovném úseku jezdí řidiči rychle a často až na poslední chvíli si všimnou, že se blíží železniční přejezd. Dvojice studentů z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava usiluje o to, aby bylo místo bezpečnější.
Vybrala si ho pro svůj projekt, s nímž soutěží v konkurenci studentů z dalších evropských zemí. Jejich úkolem v klání, které organizuje organizace European Transport Safety Council, je vymyslet co nejjednodušší a nejlevnější opatření, které přiměje řidiče ke snížení rychlosti.
"Rozhodli jsme se, že se zaměříme na omezení rychlosti na vlakových přejezdech. Ten nejvhodnější jsme vybírali podle statistik drážní inspekce, nakonec jsme zvolili přejezd ve Velkých Hošticích," říká jeden z autorů soutěžního projektu Jan Skupník.
Stejně jako jeho kolegyně Aneta Šimáčková, která se s ním na projektu podílí, studuje první ročník doktorandského oboru na Fakultě stavební VŠB-TU.
Na přejezdu se na konci března srazil motorový vlak s kamionem.
Aby přiměli řidiče na přejezdu snížit rychlost, nechali na zdejší silnici umístit v Česku dosud neznámé vodorovné dopravní značení tvarem připomínající parabolu. Vzniklo na obou stranách přejezdu. "Když jsme měřili rychlost řidičů u přejezdu, zjistili jsme, že po vzniku dopravního značení se tu průměrná rychlost snížila o čtyři kilometry v hodině a že se o 13 procent zvýšil počet řidičů, kteří dodržují povolenou rychlost," uvádí Jan Skupník.
Studenti museli získat mnoho povolení
O projektu, v němž vysokoškoláci ze zemí EU vymýšlejí jednoduchá a levná opatření ke snížení rychlosti na silnicích, se Jan Skupník s Anetou Šimáčkovou dozvěděli asi před rokem.
V konkurenci více než čtyřiceti podaných studentských projektů ze šesti zemí se jim podařilo probojovat do užšího výběru soutěžících, s nimiž se loni v září zúčastnili týdenního setkání v Bruselu.
Jen pár dní po nehodě s kamionem policisté vyšetřovali srážku vlaku a vozu taxislužby.
"Dobu od září do července jsme měli na zpracování projektu. Teď musíme poslat závěrečnou zprávu do Bruselu a čekat, jestli nás vyberou mezi tři nejlepší účastníky," líčí Aneta Šimáčková.
Kvůli tomu, aby mohli nechat umístit dopravní značení k přejezdu ve Velkých Hošticích, museli si studenti vyžádat povolení od policie, krajského úřadu, Ředitelství silnic a dálnic či třeba od Správy železniční dopravní cesty, jejíž souhlas byl nutný kvůli umístění radaru na měření rychlosti na sloup s návěstidlem.
"Abychom souhlas úřadů dostali, museli jsme při tvorbě značení vycházet z obdobné dopravní značky, která se už v Česku používá," podotýká Aneta Šimáčková a dodává, že inspirací značení byla značka, která se už užívá třeba v Rakousku. V práci na projektu využili studenti rady například od odborníka z Centra dopravního výzkumu v Brně.
Chování mnoha řidičů na přejezdech je nepochopitelné
Podle místostarosty Velkých Hoštic Pavla Strauba je nové dopravní značení před přejezdem dobrý nápad. "Mám pocit, že značka funguje docela dobře. Řidiči díky ní zpomalují. Ani jsem netušil, že je to dílo vysokoškoláků," říká Pavel Straub.
Nové dopravní značení vítá i Tomáš Drvota z ředitelství Správy železniční dopravní cesty. Podotýká ale, že ovlivnit chování řidičů na železničních přejezdech v Česku není snadné, někdy je totiž naprosto nepochopitelné.
"Jakékoli prostředky, které pozitivně ovlivní chování řidičů na přejezdech, samozřejmě vítáme," uvádí Tomáš Drvota.