"Zákon není vládním návrhem, nýbrž poslaneckou iniciativou, neprošel standardní legislativní procedurou. Argumentace, že zvolený způsob přípravy a schvalování zákona umožní rychlejší řešení problému, je chybná," zdůvodnil Klaus své rozhodnutí.
Podle prezidenta dává současné znění obcím právo udělovat výjimky povolující vjezd do nízkoemisních zón a výjimky z emisních stropů pro dané území. Vzniká tak prostor pro korupci a voluntarismus.
"Na čistotě ovzduší mi zejména v dlouhodobě poškozených průmyslových aglomeracích velmi záleží, ale nemohu se smířit se zákonem, který zamýšlené pozitivní výsledky nepřinese a navíc bude mít za následek nezamýšlené důsledky negativní," pokračoval v argumentaci Klaus.
ČSSD půjde proti Klausovi
Prezidentovi dále vadí, že se na návrhu neshodly obě komory parlamentu. Senátoři již dříve poslancům zákon vrátili. Připomínky k němu měl i kabinet premiéra Petra Nečase.
"Vláda v této věci připravuje vlastní úpravu. Doporučuji vyčkat na předložení vládního návrhu, proto tuto normu Sněmovně vracím," vyjádřil se k zákonu prezident.
Pokud se však k novele vrátí Poslanecká sněmovna, ČSSD už nyní slibuje, že její poslanci pomohou návrh prosadit i přes prezidentské veto. Prohlásil to předseda strany Bohuslav Sobotka. Dodal, že je krokem prezidenta Klause nemile překvapen.
Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok po nařízení radnice. Úřad stanoví kategorie vozů, které budou mít do zóny povolený vjezd. Zóny smí být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy.
Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měli mít místní obyvatelé či vozy záchranného systému.