"V posledních dvou týdnech jsme stáhli všechny smyčcové hudební nástroje, které měli zájemci rozpůjčované v České republice i zahraničí," řekla iDNES.cz Eva Paulová z Národního muzea.
Kauza Diag HumanObavy o majetek za hranicemi má Česká republika od 24. května, kdy společnost Diag Human oznámila, že na její popud dal rakouský soud zabavit tři umělecká díla (obrazy Emila Filly a Vincence Beneše a plastiku od Otto Gutfreunda). O exekuci požádala kvůli arbitráži, při které si na Česku nárokuje více než devět miliard. Ministr kultury Jiří Besser poté vydal v tichosti příkaz, aby se české umění vrátilo domů. Díla začala stahovat zejména Národní galerie. |
Muzeum si nástroje vyžádalo na základě nájemní smlouvy, díky níž je používají například mladí talentovaní hudebníci. "Ve smlouvě je uvedeno, že nástroje můžeme kdykoliv stáhnout zpět kvůli kontrole jejich stavu," dodala Paulová.
Na stahování hudebních nástrojů upozornil jako první Český rozhlas Radiožurnál. Podle něj takto o nástroj dočasně přišel například violoncellista Petr Prause z Talichova kvarteta nebo violoncellistka Jitka Vlašánková z Kvarteta Martinů. Dvoje housle museli dočasně vrátit i členové Zemlinského kvarteta.
Zatímco Národní muzeum tvrdí, že nástroje stáhlo kvůli jejich kontrole, hudebníci otevřeně hovoří o obavách státu, kterému kvůli arbitráži s Diag Human před několika týdny předběžně zabavil tři umělecká díla rakouský soud.
"Byli jsme požádání, aby nástroje neopustily ČR, dokud se situace nevyřeší," řekl rozhlasu Prause.
Nástroje jsou pro nás klíčové, lkají hudebníci
"Chápu stát, že si chrání svůj majetek. Nás se to ale dotkne hodně, nástroj je pro naši práci klíčová věc a zejména zahraniční pořadatelé chtějí slyšet nejen skvělého interpreta, ale také úžasné staré nástroje. Má to vliv na naši kariéru a úspěšnost," řekla rozhlasu Vlašánková.
Souvislost s Diag Human nepřímo potvrdilo i ministerstvo. "Ministr kultury Jiří Besser udělal vše, aby ochránil majetek České republiky potenciálně ohrožený v zahraniční," uvedl mluvčí resortu Stanislav Brunclík.
Sbírku historických hudebních nástrojů spravuje České muzeum hudby. Má jich 35 a vypůjčených až do nedávna bylo sedmnáct z nich.
Jsou to smyčcové hudební nástroje, které jsou součástí státního fondu. "Ten slouží na podporu českého interpretačního umění a mladých nadějných studentů," popsala Paulová s tím, že některé hudební nástroje byly vyrobeny v 18. století.
Přesnou hodnotu, na kterou je celá sbírka pojištěna, muzeum tají. Podle Paulové je jen sedmnáct do dílen stažených nástrojů pojištěno řádově na desítky milionů.