Jednu z největších železničních tragédií v historii České republiky kriminalisté vyšetřovali přes dva roky. Obžalovaných je deset. Z obecného ohrožení z nedbalosti viní tři inženýry hlavního investora ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), dále pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, která měla na starosti osudné zasunutí mostu, jednoho člověka ze Správy silnic Moravskoslezského kraje a pracovníka další subdodavatelské firmy. Všem hrozí tři až osm let vězení.
Obžaloba je viní z mnoha pochybení vedoucích k pádu konstrukce do kolejiště před mezinárodní rychlík Comenius. Dva dny před tragédií se při zkoušce vysunutí konstrukce zasekly pojezdové vozíky nesoucí most, další se ohnuly.
Snímky pořízené dva dny před katastrofou dokládají, že některé pojezdové vozíky nesoucí mostní konstrukci byly ohnuté a vzpříčené.
Podpěry mostu se tím vychýlily, na což následující den stavebníci reagovali tak, že konstrukci jeřábem narovnali. Už ale nezajistili posouzení statiky ani geodetické zaměření. Zároveň podle obžaloby nedali o problémech vědět železničářům. Jedna strana mostu přitom byla o zhruba pět centimetrů vychýlena, což společně s dalším chybami vedlo ke zřícení konstrukce.
Laicky řečeno, konstrukce se chovala obdobně jako nezabrzděný automobil na zvedáku.
Vlak sice díky strojvedoucímu snížil rychlost ze 134 na 90 kilometrů v hodině, to však na úplné odvrácení katastrofy nestačilo. Ve vlaku jelo zhruba 400 lidí, most souprava posunula o téměř 22 metrů. Několik vagonů bylo zdemolováno.
Nyní probíhají výslechy obžalovaných. Vinu odmítají, případně upozorňují na zodpovědnost jiných. "Sedět by zde měli i další lidé z řad zástupců Moravskoslezského kraje. Mému klientovi je kladeno za vinu, že neinformoval nadřízené. To se ale stalo přímo na stavbě," řekl Lukáš Stoček, obhájce Ladislava Novického, pracovníka Správy silnic Moravskoslezského kraje.
Strojvedoucí vlaku už lokomotivu řídit nemůže, radši odešel
Na soud dorazil i strojvedoucí osudného rychlíku Jiří Šindelář. "Zajímá mě, kdo za takovou tragédii mohl. Ještě nyní se mi vzpomínky vracejí, a když jsem dnes jel vlakem přes Studénku, byly to velmi zvláštní pocity, ještě teď mi buší srdce," řekl Šindelář před zahájením soudu.
Po srážce, při níž snížením rychlosti vlaku zabránil ještě větší katastrofě, už vlaky řídit nedokáže a z Českých drah odešel.
Podobné pocity i po téměř třech letech prožívá zdravotní sestra Naďa Tomčíková, která hned po srážce pomáhala zraněným. "Když jedu vlakem, vystraší mě všechny zvuky, které jsem slyšela před nehodou, například brzdy," řekla.
Matka mrtvého chlapce: Něco takového není ani možné
Lenka Fierlová se jen stěží bránila slzám. Ve vlaku jel její téměř devatenáctiletý syn z Bohumína do Prahy na koncert skupiny Iron Maiden. "Chceme s manželem vědět, kdo je za neštěstí zodpovědný. Byl to obrovský šlendrián, něco takového přeci není ve 21. století možné."
Až z Polska přijel Kazimierz Litwik. Ve vlaku cestovala jeho třiadvacetiletá dcera, studentka krakovské univerzity, která po několika dnech podlehla těžkým zraněním. "Nechápu, proč všechno tak dlouho trvá. Podle obžaloby se tam staly hrozné věci, mnoho zanedbání, takže mě zajímá, kdo za smrt dcery může."
Případ sice náleží Okresnímu soudu v Novém Jičíně, ale jediná vhodná jednací síň je k dispozici jen na Krajském soudu v Ostravě. Líčení bude pokračovat i příští týden, poté bude jistě odročeno.