Obamu by mohl o pomoc požádat prezident Václav Klaus při pátečním setkání Bílého domu s prezidenty středo- a východoevropských zemí ve Varšavě. S informací přišel The Wall Street Journal, podle nějž však nejde o oficiální plán.
Letadlo obsahuje americké součástky a bez povolení amerických úřadů je nelze Iráčanům prodat. Spojené státy v minulosti dlouho schvalovaly vývoz pěti letounů L-159 do Španělska. Nakonec s ním souhlasily loni na podzim. Česko chtělo letadla vyměnit za dopravní letoun Casa.
O kontraktu na vývoz 24 letadel L-159 tento týden jednal se svým iráckým protějškem Núrím Málikím premiér Petr Nečas. Po jednání řekl, že by Irák mohl projekt nákupu dokončit v krátké době.
Česko se kupce pro letadla L-159 marně snaží získat už mnoho let. Podle dostupných informací zástupci výrobce Aera i českého státu jednali v posledních letech o prodeji letounu v řadě zemí, avšak zatím bez úspěchu.
Blízko kontraktu byla firma v roce 2003 v Indii, kde se L-159 dostala do užšího výběru, avšak Indie dala nakonec přednost britským strojům Hawk. Další jednání se uskutečnila v Keni, Egyptě, Indonésii, Izraeli, Nigérii, Filipínách nebo Bolívii. Z evropských zemí se o L-159 zajímalo Slovensko, Polsko, Řecko či Maďarsko.
Letoun L-159 konstrukčně vychází z osvědčeného typu letadel L-59, které dodnes létají v mnoha zemích světa. Jeho konkurenční výhodou měly být nízké provozní náklady a široké možnosti využití. Stroj byl vyvinut v souladu s požadavky NATO, je vybaven moderní elektronikou, na projektu se podílela řada zahraničních firem, mimo jiné z USA, Británie a Itálie.