Mezi leteckými dispečery ve Spojených státech zřejmě řádí spavá nemoc. Jak jinak si vysvětlit, že za klimbání v pracovní době byl od začátku roku potrestán už čtvrtý z nich?
Poslední případ se odehrál v Nevadě, kde si schrupnul letecký dispečer na letišti Reno-Tahoe. V dvě hodiny ráno místního času se na tomto mezinárodním letišti chystalo přistát letadlo s třemi lidmi na palubě, kontrolní věž se však plnou čtvrthodinu nehlásila. Pilot i zaměstnanci letiště se několikrát snažili kontrolní věž kontaktovat, ale bez úspěchu.
Podle amerického úřadu pro leteckou dopravu (FAA) se posádka letadla nakonec zkontaktovala s radarovými stanicemi na severu Kalifornie a v pořádku posadila stroj na přistávací dráhu. Případ z Fort Tahoe je ale už čtvrtým podobným incidentem od začátku roku a americké úřady si hodlají na ospalou obsluhu letišť posvítit.
Je to nepřijatelné, čílí se ministr
Minulý měsíc na letišti Ronalda Reagana přistála dvě letadla bez podpory kontrolní věže, protože její obsluha usnula. Po hloubkové kontrole ze strany FAA vyšel najevo obdobný incident na letišti v Knoxville v Tennessee.
"Těmito incidenty jsem skutečně rozzloben, je to naprosto nepřijatelné," rozčílil se podle listu The Times americký ministr dopravy Ray LaHood. FAA už oznámila, že na šestadvaceti letištích by měly okamžitě začít přes noc sloužit dvojité směny.
Americká agentura pro letový provoz má dobrý důvod k ostražitosti. Před pěti lety zahynulo ve státě Kentucky při letecké havárii 49 lidí poté, co podlehla náhlé nevolnosti obsluha tamní kontrolní věže. Úřady ovšem tehdy přičetly odpovědnost za tragickou nehodu pilotům letadla.