Dvacetimiliardový pronájem čtrnácti švédských stíhaček Gripen skončí za necelých pět let. Ministerstvo obrany proto už začalo sondovat, co dál.
V půli února oslovilo spojence v NATO (USA a Francii), neutrální Švédsko a konsorcium Eurofighter. Okruhem adresátů tak Češi naznačili, o jaké stroje se případně budou zajímat: dosavadní švédský Gripen, francouzské Mirage či Rafale, Eurofighter nebo některý z rodiny amerických stíhačů (F-15, F-16, F/A-18 či nový F-35).
"Při nákupu je třeba porovnat celkovou efektivnost letounu - kvalitu, schopnosti, cenu - v návaznosti na to, k čemu se rozhodneme, že budeme letouny potřebovat. Zda pro obranu vzdušného prostoru, pro podporu pozemních vojsk nebo pro obě role," říká bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý.
Tím spíše, že je armádní rozpočet rok od roku napjatější, totiž Česko nesmí prohloupit nekoncepčním nákupem. Například tak, že pořídí stroje určené k ochraně vzdušného prostoru a potom zjistí, že by od nich vlastně potřebovalo i podporu pozemních vojsk či průzkum.
Objednání nových strojů už se zřejmě nestihne
Největší zastoupení ve stíhacích silách NATO - a tudíž i nejrozšířenější servisní síť - v budoucích letech bude mít trojice F-16, Eurofighter Typhoon a F-35 (které kromě USA a Kanady chtějí například Itálie, Dánsko, Turecko či Nizozemsko).
"Je nutné vzít v potaz interoperabilitu v rámci NATO. S variantou odkoupení stávajících gripenů hrozí, že budeme mít letadlo, které nejsme schopni použít jinde, než na vlastním teritoriu," řekl iDNES.cz Šedivý. A varoval před začínající přesvědčovací "kampaní", že žádnou jinou variantu než odkoupení gripenů není možné do roku 2015 připravit a zrealizovat.
"Dnes čas na přípravu a provedení kvalitního výběrového řízení, po němž by se vyrobila letadla, připravila logistika a piloti, není. Začít se s tím mělo tak před pěti lety. Pokud bychom nadzvukové letectvo chtěli udržet, znamená to, že de facto musíme chtít letadla už vyrobená nebo používaná," soudí Šedivý.
To by mohly splňovat například některé modernizované varianty F-16, které se chystá vyřadit americké letectvo. Naopak tím klesají akcie F-35, protože se je do roku 2015 pro Česko zřejmě nepodaří vyrobit - zájemců je mnoho a řada států, která na vývoji F-35 spolupracovala, dostane přednost.
Američané už sondovali, co Česko říká na F-15 a F-16
F-22 Raptor, považovaný za nejlepší západní stíhačku vůbec, zase Američané nehodlají prodávat ani svým spojencům. Z prostého důvodu: považují ho za příliš dobrý a příliš nabitý citlivými technologiemi.
I proto Spojené státy investovaly do vylepšené varianty F-15, která je hůře detekovatelná radarem (díky speciálnímu nátěru a pumovnicím v trupu). "Silent Eagle" tak může uspokojit země, marně toužící po špičkové F-22. Předloni je americký viceprezident Joe Biden zřejmě neoficiálně nabídl i Česku.
U Američanů připadá v úvahu také možnost, že Česku učiní finančně výhodnou nabídku jako určitý revanš za zrušený protiraketový radar.
Ministerstvo obrany je zatím skoupé na jakékoliv náznaky ohledně toho, zda nadzvukové stíhačky čeští piloti mít budou, nebo ne. Ve hvězdách je i to, zda by jejich nákup případně bylo možné zčásti financovat prodejem 36 bitevníků L-159, což je letošní cíl ministra Alexandra Vondry. Jasněji by reformátoři armády mohli mít během března, až se jim na stole sejdou nabídky od oslovených stran.