"Zóny placeného stání jsou určené návštěvníkům. Taková parkovací místa nechceme rozšiřovat na úkor rezidentů, dá se říct, že spíše naopak," řekl radní Jiří Veselý, který má v Praze 1 na starosti dopravu. Podle svých slov ale neplánuje ani rušení míst, kde mohou parkovat návštěvníci centra.
"Jsme městská část Praha 1 a naším hlavním úkolem je starat se o občany Prahy 1. Všechny naše kroky budeme proto dělat v jejich prospěch," doplnil Veselý. Do konce roku by prý rád stihl vytvořit dalších třicet parkovacích míst právě pro obyvatele své městské části. Konkrétně na Novém Městě a na Malé Straně.
Na Václavském náměstí parkovací místa ubydou
V současné době je v centru metropole více než šest a půl tisíce míst pro rezidenty a podle radního Veselého jsou víceméně obsazená.
Kde se však počítá s úbytkem prostoru pro obyvatele první městské části, je Václavské náměstí. Po rekonstrukci by se současný počet parkovacích míst z více než dvou set zmenšil na padesát, pouze třicet z nich by sloužilo místním lidem.
Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) se navíc brání stavění parkovacích domů nebo velkokapacitních podzemních garáží. "Koncentrace velkého počtu parkovacích míst na jednom místě v centru města bude akorát přitahovat auta z venku, která tu nechceme," říká Lomecký.
Parkování musí radnice řešit společně
Snaha první městské části zbavit se "nerezidentních" motoristů může problémy s parkováním přenést na okolní městské části.
"V Praze 5 parkují mimo jiné lidé, kteří v centru kvůli zónám auta neodstaví. Problém se nevyřeší, dokud nebude existovat pro všechny části města společný plán," říká Radek Klíma, starosta Prahy 5, která s první městskou částí bezprostředně sousedí.
Na způsobu řešení jednoho z největších problémů metropole se s ním shoduje starosta čtyřky Pavel Horálek. I on řeší ve své městské části nápor aut ze středních Čech i okrajových částí hlavního města. "Pokud se parkování řeší v městských částech jednotlivě, je to nekoncepční a vždy to bude jen přesouvání problému," dodává Horálek.