Vůbec první úsek dálnice D8 vznikl mezi Trmicemi a Řehlovicemi na Ústecku. Jako jediný vznikl v předstihu. Blízký hnědouhelný lom měl totiž podle tehdejších plánů postupovat na Chabařovice a zničit mimo jiné i silnici z Ústí do Teplic. Proto bylo potřeba rychle postavit náhradu.
Těchto prvních 4,5 kilometru vznikalo šest let, od roku 1984 do roku 1990. Dodnes úsek končí prudkou zatáčkou u Řehlovic a silnice dál pokračuje jako rychlostní komunikace na Teplice. Dálnice bude hotová, teprve až se tento první úsek symbolicky spojí s poslední nedokončenou částí přes České středohoří.
stavba d81990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km 1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km 1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km 1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km 2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km 2006: Trmice - Německo; 23,3 km Nedokončeno: Lovosice - Řehlovice; 16,5 km |
Teprve po dokončení prvního úseku začal vznikat druhý ze Zdib do Úžic, přestože jeho stavba měla podle původních plánů začít již v roce 1981. Nebyly ale peníze.
Dálnice D8 zpočátku vznikala po osamocených, oddělených kusech. Teprve pátý úsek dokončený v roce 2001 umožnil plynulou jízdu po dálnici z Prahy do Lovosic v délce 48 kilometrů.
Tak to zůstalo dodnes, i když byl od té doby dokončen úsek z Trmic až do Německa. Zbývajících 16,5 kilometru stále chybí.
Dálnice D8 je součástí plánovaného evropského dopravního koridoru z Berlína přes Prahu, Bratislavu, Budapešť a Sofii do Istanbulu. Vláda v listopadu 1993 přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002. Nyní se mluví o dokončení v roce 2014.
Nečekanou hravost předvedli stavaři v listopadu 2007, kdy při zahájení posledního úseku dálnice D8 předvedli balet bagrů v rytmu valčíku.
Plány nabouraly protesty ekologických organizací proti části trasy vedoucí přes CHKO České Středohoří. Poprvé se ekologové ozvali v květnu 1995. Spory nevyřešilo ani to, že ministerstvo životního prostředí udělilo v červenci 2000 dálnici výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny.