Hlavní kancelář ODS chce věrnostní program zavést do konce roku. Plastové karty nabídne všem zhruba 30 tisícům členů strany. Konkrétní slevové nabídky jim bude představovat prostřednictvím stranického časopisu nebo vnitrostranické internetové sítě.
"Inspirovali jsme se u evropských konzervativních stran a velkých firem. Programu bychom se naplno chtěli věnovat po senátních a komunálních volbách," řekl mluvčí ODS Tomáš Bartovský. Například německá CDU/CSU nabízí podle Bartovského slevy u mobilního operátora.
Věrnostní programy využívají třeba banky a jiné velké společnosti. Zaměstnanci dostávají nabídky na slevy oblečení, domácího vybavení, vstupenek na kulturu nebo sport. ODS zatím tají, jaké výhody nabídne. Bartovský jen sdělil, že s některými firmami už strana jedná.
Programem chce ODS přilákat nové členy a odměnit ty stávající. Zároveň jí přinese peníze od firem, které se zúčastní. "Budeme z toho mít menší příjem," připustil Bartovský. Konkrétní být nechtěl.
Zadarmo to ODS dělat nebude
Kolik ODS získá tím, že některým firmám nabídne třicet tisíc svých členů a tedy potenciálních zákazníků, je těžké odhadovat. "Pravidlo, jak velký finanční profit může být, neexistuje. Velmi se to liší podle typu spolupráce," uvedl Pavel Matějíček z marketingové skupiny Ogilvy.
šéf klubu ods"Nejde o nic neobvyklého. Hlavní kancelář chce nabídnout členům nějakou výhodu, nějaký bonus. Je pak na každém, zda takovou nabídku využije." |
Firmy zveřejníme, slibuje strana
ODS se prostřednictvím mluvčího dušuje, že žádná konkrétní data o svých členech firmám neposkytne. "Věrnostní program je od počátku připravován jako zcela diskrétní. Žádný z partnerů projektu nezíská přístup k údajům o členech," ujistil Bartovský.
Zároveň slíbil, že strana zveřejní firmy, které jí výhody poskytnou. Pokud by tak neučinila, vystavila by se podezření, že si ji firmy takto zavazují.
"Je to nutnost a součást ekonomické transparence. Pokud by nebyly zveřejňovány, nahrává to spekulacím. Pak samozřejmě může dojít ke kontraproduktivitě. Fakticky by to rozdělovalo vnitřní struktury ve straně a znervóznilo členskou základnu," řekl politolog Jan Kubáček.
Podle poslance za ODS Jana Bureše by se spolupracující firmy tak jako tak neutajily. "I kdyby tyto věci nebyly zveřejněné hlavní kanceláří, tak se to vždycky stejně vykecá, protože jsme malá země a těch lidí v ODS je tolik, že se to prostě neutají."
věrnostní program: Nevím, nevyužiju"Věrnostní program bych osobně nevyužil, jsem mužský a kupuji si věci většinou, až když je potřebuji," říká starosta Ostrova a poslanec ODS Jan Bureš. "Neznám konkrétní podmínky a bez těch je vše zcela předčasné," uvedl Petr Tluchoř, předseda poslaneckého klubu ODS. "Vzhledem k tomu, že neznám pravidla, ani další bližší informace nemohu vyslovit názor k této věci," napsal redakci starosta Žamberku a předseda tamějšího sdružení ODS Jiří Dytrt. |
Podle odborníků věrnostní program ODS představuje českou revoluci v politickém marketingu. "Podobné programy tady fungují zatím jen v privátním prostoru. Co se týká politických stran, je to absolutní novum," uvedl politolog Kubáček.
Některým odborníkům se ale nová aktivita ODS moc nezdá. "Jako člověku se mi to nelíbí. Všechny marketingové nástroje by měly souviset s politickým programem, který strana nabízí," domnívá se Miroslav Karlíček, vedoucí katedry marketingu Vysoké školy ekonomické.
Odborník na marketing Matějíček míní, že není zcela patrné, proč ODS něco takového dělá. "Předpokládám, že lidé jsou v této straně, protože je jim vize, kterou ODS razí, sympatická. Ne proto, aby dostali například slevu na pánvičky či pohonné hmoty," dodal Matějíček.
ODS ale námitky odmítá argumentem, že zvláště v anglosaských zemích jsou takové aktivity běžné. "Nejde o nic neobvyklého. Hlavní kancelář chce nabídnout členům nějakou výhodu, nějaký bonus. Je na každém, zda nabídku využije," řekl šéf poslaneckého klubu ODS Petr Tluchoř.
ČSSD nabídne místo slev propagační předměty
Politolog Kubáček uznává, že je to jedna z možností, jak politiku zatraktivnit a zároveň pomoci stranickému rozpočtu. "Solidní základnu klientů ale nemůže nabídnout každá politická strana, takže věrnostní program se dá v Česku aplikovat ještě u sociální demokracie," upozornil.
ČSSD zatím vlastní věrnostní program neplánuje. "Nicméně připravujeme e-shop, kde by si naši příznivci a sympatizanti mohli zakoupit například
propagační předměty v barvách sociální demokracie. Tento projekt však není primárně připravován s cílem výrazně posílit příjmy rozpočtu ČSSD," uvedl mluvčí sociální demokracie Martin Ayrer.