Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohlídám si, čím jezdí mí manažeři, slibuje ministr dopravy Bárta

  3:01
Bývalý šéf bezpečnostní agentury ABL Vít Bárta je po Aleši Řebíčkovi dalším podnikatelem v čele ministerstva dopravy. Tvrdí, že jeho firma na rozdíl od Řebíčkovy žádné zakázky nezíská. A dodává: Ředitelé musí pochopit, že nová vláda je zásadní filozofickou změnou v jejich fungování.

Ministr dopravy Vít Bárta. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Vaše jmenování vzbudilo velké překvapení, protože jste s dopravou neměl dosud nic společného. Vy jste o tento post usiloval?
Nominaci jsem dostal od Radka Johna, na rozhodnutí jsem měl pár minut. Radkovi jsem říkal, že pokud bych nějakou nominaci přijal, tak chci ministerstvo, kde bych mohl ukázat své manažerské dovednosti. Nechtěl bych být ministrem pro ozdobu.

Necítíte jako handicap, že o dopravě toho příliš nevíte?
Vidím to jako svoji přidanou hodnotu. Nejsem do věcí jakkoli zatažen, jsem naprosto netečný vůči lidem, kteří tam jsou. Přílišná zakotvenost ve vztazích je někdy spíše na škodu.

Může to znamenat, že příliš zakotvení lidé se mají obávat o budoucnost? Co čeká šéfy organizací, které spadají pod ministerstvo?
Pro mě bude hlavní, jak budou jednotliví manažeři spolupracovat na úsporách. Tam, kde se dozvím o konkrétní a hmatatelné věci, která je v rozporu se šetřením, to může mé rozhodnutí výrazně urychlit.

Plánujete už nějakou konkrétní výměnu?
Každý dostane svoji šanci a já budu bedlivě sledovat, jak s ní naloží. Velmi zásadní je důvěra veřejnosti, především odborné, a zaměstnanců. Musí předvést schopnost škrtů nejen v oblasti počtu úředníků, ale i v osobní rovině. Příklad: Když premiér jezdí v superbu, tak já se budu stejně tak dívat, jakým způsobem se chovají jednotliví ředitelé organizací v kompetenci ministerstva dopravy, a sledovat, jak pochopí tito manažeři, že nová vláda je zásadní filozofickou změnou v jejich fungování. Já sám budu jezdit dál svým soukromým vozem.

Příští týden měla dozorčí rada ČD řešit odvolání šéfa Petra Žaludy. Jaký je váš názor na jeho setrvání?
Ta dozorčí rada nebude, posunul jsem ji v čase, abych měl čas se s celým problémem seznámit. Já ostatně nejsem ani kompetentní ho odvolat, podle koaliční smlouvy potřebuji podpis premiéra i souhlas řídícího výboru.

Jakým způsobem chcete zlevnit stavby nových silnic a železnic?
Jsou celkem tři nástroje. Jeden je systémový, a to zavedení protikorupčního balíčku. Druhý je legislativní – ten je vázán na systém výpočtu nákladů a jejich dokladování. Třetí rozměr je personální a manažerský. Všechny ty tři přístupy se musí provázat a umožňují různé varianty. A to je i v kompetenci ostatních členů vlády.

Dosud se vypisují spíše co největší zakázky, kvůli tomu se hlásí málo firem a je podezření, že se na ceně domluví. Chystáte proto i menší soutěže?
To je kombinace prvního a druhého opatření. Jsou tam varianty, jak budeme postupovat, ale ještě je brzy to takto specifikovat.

Zastavili jste přípravu vinět, které měly nahradit dálniční známky. Počítáte tedy s tím, že časem dojde ke zpoplatnění jízdy pro osobní auta podle ujetých kilometrů, aby se viněty vyplatily?
Nejprve musíme ukázat, jak bude šetřit úřad a jak budeme efektivně investovat. Pak začnu přesvědčovat veřejnost o větší účasti na nákladech resortu dopravy. Předbíhat to by bylo velmi nemravné.

Máte představu, kolik ušetříte na provozu ministerstva?
Poměr deset procent na provozu, pět procent na investicích je něco, co představuje u některých organizací minimum, o kterém se bavíme. Mám v plánu u některých organizací zásadně seškrtat rozpočet (První dotčeným úřadem bude Ředitelství silnic a dálnic, u něhož Bárta pro příští rok nařídil snížit provozní výdaje o polovinu. Zároveň zakázal zadávání nových tendrů, pozn. red.)

Ministr financí prohlásil, že nevidí příliš velký smysl existence Státního fondu dopravní infrastruktury, přes který tečou peníze na dopravní stavby. Jaký je váš názor?
Souhlasím s panem Kalouskem, že celý systém je příliš složitý a byrokratický a není efektivní. Příliš mnoho lidí a peněz. Je jednoznačné, že to je místo, kde se musí zeštíhlovat. Mně na té struktuře vadí ještě jedna zásadní věc: kolektivní nezodpovědnost. Pokud chceme přesvědčit veřejnost, tak musíme snížit náklady na manažerský systém a současně i zvýšit individuální odpovědnost.

Tvrdíte, že se vaše bývalá firma ABL nemůže dostat k zakázkám na ministerstvu dopravy. Není snadnou cestou, jak se na zakázce přiživit, stát se třeba subdodavatelem stavebních firem – například jako hlídači staveb? Stačí přeci zadat podmínky tak, že stavba musí být hlídána firmou, která splní určité požadavky...
ABL je nejdražší bezpečnostní služba na trhu, její zaměstnanci stojí dvojnásobek toho, co platí stavební firmy za ostrahu. Takže to není možné. To je, jako by bývalý majitel autosalonu Rolls-Royce byl v podezření, že bude vozit zeminu ze stavby.

Jak chcete snížit agresivitu řidičů?
Jsme na začátku, vznikla meziresortní skupina vedená poslancem Stanislavem Humlem. Určitě dojde ke zpřísnění postihů tam, kde jsou prokazatelné prvky agresivity. Naopak u jiných částí bodového systému dojde spíše ke změkčení.

Dočkají se řidiči možnosti vybrat si legálně registrační značku auta?
Bude úprava, která znemožní korupční prostředí v této oblasti. Jestli bude možné vybrat si značku, to bych nepředjímal.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

ČNB znovu snížila sazby. Úrok ovlivňující hypotéky je nejníž od května 2022

2. května 2024  14:34

Aktualizujeme Bankovní rada České národní banky ve čtvrtek zasedla, aby rozhodla o výši úrokových sazeb. Znovu...

Za první čtyři měsíce hospodařil stát s deficitem 153,1 miliardy

2. května 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu vyšplhal ke konci dubna na 153,1 miliardy korun To je historicky třetí...

Mrazy jsou pohroma jako povodně, říká Výborný. Pro pěstitele chce až 200 milionů

2. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:14

Ministr zemědělství Marek Výborný by chtěl získat až 200 milionů korun jako přímou podporu pro...

Situace v průmyslu se zhoršila, poklesla výroba i nové zakázky

2. května 2024  10:55

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v dubnu výrazně zhoršily. Útlum táhl silný pokles ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...