Po pondělním vyboulení asfaltu na dálnici na Tachovsku se ve středu vytvořil další asfaltový hrb jen o pár kilometrů dál a také v Praze. Jen náhodou si řidiči svá auta nezničili.
Jaké to je, pořádně se s autem zhoupnout na zvlněné dálnici, si vyzkoušel i redaktor MF DNES. Vedro zprohýbalo asfalt na 116. kilometru D5 směrem na Rozvadov. Sice tu není takový hrb jako o kousek dál u Benešovic, přesto na chvíli nemáte auto pod kontrolou a hrozí, že se dostanete do smyku. Rychlost je tu teď snížena na 60 km za hodinu.
Podobných nebezpečných hrbů na českých dálnicích přibývá a odborníci se domnívají, že kromě vedra za to může i špatně zvolený materiál nebo chyba dělníků, kteří v minulosti vozovky spravovali. Není vyloučeno, že se kvůli extrémním teplotám do budoucna budou muset změnit stavební technologie.
Část dálnice D5 možná čeká rekonstrukce
Oprava na D5 bude mnohem složitější a možná bude nutné řadu úseků předělat. Tam se totiž nevyboulil jen asfalt, ale daly se do pohybu celé betonové desky tvořící povrch dálnice. V místě, kde se vozovka z betonové mění na asfaltovou, je 35 centimetrů vysoký schod. (více čtěte zde)
"Jednoznačnou příčinou poruchy jsou extrémní teploty a také rozpínání kameniva, které bylo použité při výrobě betonu. Je otázkou, jestli kamenivo bylo vhodné. To se ještě bude prověřovat," vysvětlila závěry expertů mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.
Dálnici zatím čeká provizorní oprava, ale je možné, že kvůli 14 let staré chybě a špatnému betonu budou muset silničáři vozovku rozkopat až na 76 místech mezi Plzní a Rozvadovem, kde mohl být beton stejného složení. Na tolika místech se tu střídá beton s asfaltovým povrchem. Pro 60 km úsek by to byl velký problém, dosud totiž podle motoristů patřil k nejlepším v celé republice, je srovnáván s evropským standardem.
Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty ČVUT mohla hrát roli i chyba dělníků, kteří tu při nedávné opravě dálnice asfaltovým nástřikem navazující betonové desky překryli. V těch pak kvůli rozpálenému asfaltu docházelo k silnému pnutí. "Další napětí v nich způsobují kola jedoucích kamionů," vysvětluje Lehovec.
V Praze jen provizorní řešení
Jen provizorní oprava se plánuje také na Pražském okruhu u Slivence. "Tam se jen zvedl asfalt. Do pátku ho odfrézujeme," uvedla Vápeníková. Takové řešení vydrží ale maximálně rok, pak bude muset přijít rozsáhlejší úprava.
Ředitelství silnic a dálnic už kvůli problémům zintenzivnilo kontroly. "Na dálnicích a rychlostních komunikacích máme dvojnásobek pracovníků. Doporučujeme řidičům, aby byli obezřetní především při nájezdu na mosty a velmi bychom uvítali, kdyby se nám sami ozvali v případě, že narazí při jízdě na nějakou nerovnost," požádala Vápeníková.
Problémy mají i tramvaje
Komplikace se nevyhýbají ani městské hromadné dopravě. Na tramvajových tratích v Praze se za poslední dny objevilo pětadvacet závad spojených s počasím. Vlivem teplot se prodlužují koleje, což je poznat především v obloucích. Také zde probíhají pravidelné kontroly.
"Připravené jsou cisterny s vodou, které mohou v případě potřeby kolejnice chladit. Pokud se příliš zahřejí, zvednou se i s panely," řekla mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.