Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ve světě jsou to obyčejné značky, v Česku mají punc i cenu luxusu

  2:27
V Česku se značky, jako jsou Hugo Boss či Lacoste prodávají až o polovinu dráž než na Západě. Přesto je lidé kupují. Vidí v nich symbol luxusu, který však v západní Evropě považují zákazníci spíše za vyšší střední třídu.
I v Česku se postupně začínají měnit poměry a hlavně mladí lidé už nechtějí předražené zboží kupovat, říkají odborníci. Ilustrační foto.

I v Česku se postupně začínají měnit poměry a hlavně mladí lidé už nechtějí předražené zboží kupovat, říkají odborníci. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Sice už pominul čas, kdy většina českých zákazníků spojovala luxus s ryze sportovními značkami, jako je Nike či Adidas, přesto se jejich představy od zbytku světa stále odlišují. Podle průzkumu komunikační společnosti Mather, která oslovila na tři stovky marketingových ředitelů, Češi nyní nejvíce přeceňují značky Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Zara či Lacoste.

Podle toho se také zařizují obchodníci, kteří odér luxusu živí vyššími cenami. Například za klasické tričko s límečkem Tommy Hilfiger zaplatí Američané kolem 35 dolarů, tedy asi 730 korun. V Česku obdobné triko stojí přes patnáct set. Podobný rozdíl je i u oblečení Lacoste či Hugo Boss.

Důvod? Marketingoví odborníci za tím vidí kombinaci rozdílné propagace značky v Česku a ve světě a neznalosti českých zákazníků.

Stačí hezká výloha

"Většina Čechů třeba považuje Zaru za luxusní, ačkoliv všude na Západě je to obyčejná značka pro střední i nižší třídy. Zara ale udělala chytrý tah – vystavuje zboží ve výlohách tak, jak to dělají luxusní značky – jeden nebo dva kusy ve vkusně aranžované výloze. Pak se podobají Dioru nebo Pradě," popisuje Eda Kauba, kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG. "Samozřejmě v Česku, kde luxusem je Benetton či Levis, je hlavním důvodem neznalost," dodává Kauba.

Češi a luxusní značky

Značky považované v Česku za luxusní, ale ve světě řazené mezi běžné:
Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Lacoste, Zara, Replay

Světové luxusní značky na českém trhu nedoceněné nebo zcela neznámé:
Balenciaga, Guerlain, Christian Lacroix, Jimmy Choo, Givenchy

Pramen: Mather

Další marketingový odborník, Milan Rozlivka z reklamní agentury Bed, vidí problém také v přetrvávajících návycích tuzemských spotřebitelů.

"U nás jsou stále základní úrovní tržnice. Pokud je laťka nasazená tak nízko, pak cokoli kamenného, navíc se západním designem, je bráno jako luxus," vysvětluje Rozlivka. Podle něj si lidé s oblečením kupují především pocity, které se na značky vážou.

"U značek z průzkumu to je podobné – vysoká cena vytváří pocit exkluzivity a neznalost nových kolekcí a nemožnost konfrontace s podobnými výrobky umožňuje v Česku prodávat, co by na sebe člověk ve stejném postavení v Londýně vzít nemohl," dodává Rozlivka.

Podle některých lidí z branže už se však poměry i v Česku mění. Především mladá generace přichází s větším globálním přehledem a na předražené zboží v českých obchodech už tak lehce neskočí.

"Postupně se to s globalizací mění. Tyto značky bezhlavě preferují především starší ročníky, které se za značkou schovávají. Ale u mladých je to jinak," souhlasí Petr Hendrych, který v Česku vybudoval módní značku pietro filipi.

Z průzkumu firmy Mather také vyplývá, že Češi luxus nejčastěji očekávají u zboží, kterým se mohou pochlubit.

"Luxus se u nás stále omezuje na demonstraci společenského postavení. Za symbol luxusu označily tři čtvrtiny respondentů automobily, šperky, hodinky a módu.

Značky přinášející soukromý zážitek v podobě dovolené, restaurace či vybavení bytu označilo za symbol luxusu jen pár procent odpovídajících," uvedl Ondřej Obluk, ředitel skupiny Mather.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Vinice na prodej. Moravští výrobci řeší existenční problémy, víno se pije méně

3. června 2024

Premium Vinařství na Moravě ubývá. Některá končí úplně, jiná jsou na prodej z ekonomických či rodinných...

Kino a popcorn jsou nerozlučná dvojka. Nebylo to tak vždy, ukazuje historie

3. června 2024

Jen těžko existuje v dnešní době více ikonické spojení, než je kino a popcorn. Řada milovníků filmů...

Rakouská pošta přišla s novinkou. Balíky bude doručovat až do zamčeného bytu

2. června 2024

Pošťáci v Rakousku už brzy budou mít možnost doručovat dopisy či balíčky přímo do domácností....

V New Yorku rekordně zdražily hotely. Z každého pátého je útulek pro migranty

2. června 2024

Ubytování pro migranty, inflace, útlum krátkodobých pronájmů typu Airbnb, ale také pokles výstavby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...