Značky s omezením rychlosti řidiči často nerespektují a sražených chodců od zavedení "absolutní" přednosti na přechodech neubývá. Města proto už začala dopravní značky odstraňovat. Všechny. Přestávají existovat hlavní a vedlejší ulice - platí přednost zprava - a doprava se zpomaluje.
Noví poslanci chtějí v trendu odstraňování značek pokračovat. Líbí se jim i zavádění pravidla, kdy má na křižovatce přednost vždy ten, kdo přijíždí zprava.
Navíc hodlají změnit vztah chodců s řidiči. Chtějí třeba, aby chodci dávali před přechodem přijíždějícím šoférům znamení (čtěte Chodci, mávejte na přechodu na řidiče, žádají VV) nebo aby se v mnohem větší míře začala uplatňovat značka "obytná zóna".
Ta dělá z pěších pány silnic. Mohou chodit nejen po chodnících, ale i po vozovce, děti zde mohou klidně hrát fotbal. Řidiči jsou v podřízené pozici.
Zavádění "obytných zón"
"Klidových zón chceme maximum, aby se mezi domy jezdilo co nejpomaleji. Je to bezpečné a také příznivé z hlediska životního prostředí a hluku. Budeme podporovat zavádění těchto zón, kde nejsou hlavní ulice dlouhé půl kilometru, po kterých se dá jet sedmdesát, byť je tam padesátka. Ale aby tam byly třicítky a přednost zprava," říká Jaromír Drábek, poslanec z TOP 09.
Odstraňování dopravních značek, zavádění zón a návrat k pravidlu pravé ruky se zalíbily již mnoha českým a moravským městům, která nečekala na pokyn. Žatec, Slaný, Svitavy, Zábřeh, Ústí nad Orlicí a další.
Kaplice se přidala nyní. "V květnu jsme zakryli 36 značek. Protože jsme nezaznamenali žádné nehody ani negativní ohlasy lidí, tak jsme je v červnu úplně odstranili," říká Karel Čajan z tamní radnice. Rušit dopravní značení je trend ze západní Evropy - jen přednost zprava platí v mnoha městech v Německu, ve Velké Británii, v Nizozemsku, Švédsku a v Belgii.
Autoři nápadu tvrdí, že když mohou řidiči reagovat na dopravní situaci libovolně bez dopravního značení, jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji. "Řidič se nemůže se svým vozem řítit po hlavní silnici, ale musí respektovat přednost zprava a před každou křižovatkou snížit rychlost," popisuje Tomáš Černický z radnice ve Slaném, která značky nyní také odstraňuje. Tím se mohou cítit bezpečněji i chodci.
SRÁŽKA CHODCE OČIMA AUTORASrážka auta s chodcem je vždycky děsivá věc. Svědkem takové nehody byl i autor tohoto článku. Dutou ránu a slabé zakvílení pneumatik skoro neslyšíte. Čekáte výkřik - ale neslyšíte ho. Žena na přechodu v Českých Budějovicích si toho červeného hyundaie vůbec nevšimla, stejně jako řidič přehlédl ji. Čelo vozu jí podrazilo nohy, dopadla na kapotu, která se nárazem promáčkla, a skutálela se na silnici. Kdo něco takového někdy viděl, už navždy pečlivě sleduje lidi na chodníku. |
Každý rok srazí řidiči na přechodech tisícovku lidí. Třeba loni jich bylo 949. Z toho jen 35 odešlo bez zranění, 16 jich zemřelo.
"Vyjíždět k pacientům na přechodech je vždycky velká neznámá. Sražený člověk třeba vypadá úplně v pohodě a druhý den zemře. Nelze podceňovat ani banální nehody," říká šéf pražské záchranky Zdeněk Schwarz.
Loni bylo na přechodu sraženo víc lidí než v prvním roce platnosti "absolutní" přednosti chodců. Ta byla na přechodech zavedena v roce 2001. Za deset let se motoristé očividně nenaučili pěší pouštět a chodci dosud neumějí dát jasně najevo, že chtějí přejít.
Právě takovým situacím má zabránit nová vyhláška, kterou připravují Věci veřejné. "Inspirovali jsme se v Rakousku," říká dopravní expert a poslanec Stanislav Huml. Ten navrhuje, aby byla do pravidel silničního provozu vepsána poznámka, že chodci, kteří chtějí přejít ulici, musí nejprve dát řidiči znamení, počkat, až zastaví, a pak teprve vstoupit na zebru.
"Jednoduchým signálem dáte najevo, že budete přecházet. Ne že budete zkoušet pokus - omyl, jestli to vyjde a oni vám zastaví," vysvětluje Huml.