Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Před reklamou v televizi už nebude úniku. Agentury zatím chystají ceníky

  3:01
Od prvního června bude skrytá propagace v televizních pořadech legální. Televize toho hodlají využít a připouštějí, že značek na obrazovkách do konce roku viditelně přibude. Nabízejí prostor ve vlastních seriálech, talk show či sportovních přenosech.

Bývalý generální ředitel TV Nova Vladimír Železný v pořadu Volejte řediteli | foto: MF DNES

Primář Dalibor Frynta vystupuje ze svého zbrusu nového BMW, v ruce drží svůj vždy spolehlivý mobilní telefon Nokia, na ruce mu probleskují luxusní hodinky Festina a svým pacientům často nabízí stoprocentní džus Hello.

I tak mohou v krajním případě za několik měsíců vypadat nové epizody seriálu TV Nova Ordinace v růžové zahradě. Od prvního června totiž platí novela zákona, která legalizuje používání reklamy uvnitř televizních pořadů.

"Skutečně, asi za rok uvidí divák na televizní obrazovce více značek," uvedl obchodní ředitel TV Nova Jan Řehák na reklamním festivalu PIAF. S tím souhlasí i kolegové z dalších stanic. Televize hodlají nových poměrů využít, zatím se však všechny strany dohadují, jak takovýto druh reklamy prodávat a za kolik.

Čím víc akce s výrobkem, tím vyšší cena

Mediální agentury hovoří o prozatímních cenících, podle kterých už začaly televizní stanice své pořady nabízet.

"Zatím se zohledňuje sledovanost a také to, zda je předmět v pořadu pasivní či aktivní," vysvětluje Pavel Sládek z mediální agentury Starcom MediaVest, který má takzvaný product placement na starosti.

Podle neoficiálních informací z mediálních agentur se zatím skrytá reklama v pořadech bude prodávat na Primě za 100 až 200 tisíc na jeden díl, na Nově potom za 100 až 400 tisíc. Vždy půjde o individuální dohody – dražší bude aktivní zapojení, to znamená, že postavy seriálu budou s propagovaným zbožím manipulovat, či se o něm budou dokonce bavit.

Levnější, pasivní verze pak bude pouze součástí pozadí či dekorace bez propojení s dějem.

Umisťování reklamy do pořadů se bude týkat jen vlastní tvorby, tedy především seriálů, talk show či sportovních přenosů.

Product placement

Co se může a co ne

- pořad musí být jasně označen na začátku a na konci

- nelze takto propagovat cigarety a léky na předpis

- komerční sdělení nesmí nabádat k nákupu, nesmí upozorňovat a nepatřičně zdůrazňovat kvality výrobku

- obsah pořadů a jejich doba zařazení nesmějí být ovlivněny zájmy inzerenta, tak aby tím byla dotčena odpovědnost a redakční nezávislost poskytovatele mediálních služeb

- užití je zakázáno ve zpravodajství, v publicistice a v pořadech pro děti

- je dovolen ve filmech, seriálech, zábavných pořadech a sportovních přenosech

Na nové možnosti, jak financovat seriály, se připravují také filmaři. "Já osobně toho nejsem velký zastánce, ale jsou případy, kdy to funguje a ještě to vypadá i dobře. Tudíž vždy je třeba najít rovnováhu," říká režisér Filip Renč, který by měl za pár měsíců začít točit novou verzi seriálu Sanitka. Podle jeho slov však v případě Sanitky Česká televize, která ji produkuje, s využitím product placementu nepočítá.

Samotná novela zákona je však podle právníků i dalších mediálních odborníků v některých bodech nejasná. Nad jejím výkladem by se v těchto dnech měla sejít Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a zástupci televizí.

Zákon, který vychází z evropské směrnice, totiž říká, že taková forma propagace nesmí přímo nabádat k nákupu a nesmí upozorňovat či nepatřičně zdůrazňovat "kvality výrobku". Co přesně to znamená, není jasné a bude záležet, jak výklad sjednotí až praxe, případně soudy.

Několik podmínek pro televizní stanice však novela jasně vyjmenovává – před pořadem i po něm musí dát divákovi vědět, že pořad obsahuje komerční sdělení. V titulcích nesmí chybět výčet firem, které byly v pořadu nepřímo propagovány. "Je také dané, že v pořadech se nesmějí takto objevovat cigarety a léky na předpis," říká advokát Filip Winter, specialista na reklamu.

Product placement se může také objevit pouze ve filmech, seriálech, sportovních a zábavných pořadech. Naopak zapovězen zůstává ve zpravodajství, publicistice a v pořadech pro děti.

Čtěte v úterní MF DNES

Firmy, které si zaplatí za umístění výrobků do filmu, se chtějí ukázat jen v dobrém světle

.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...