Loď s pěti Jihokorejci a devatenácti Filipínci na palubě unesli piráti asi 1 500 kilometrů od břehů Somálska a válečná loď zachytila nouzový signál stovky kilometrů od místa únosu.
Ihned se za plavidlem vydala a po honičce v Indickém oceánu ho dopadla. Nyní sleduje loď z bezpečné vzdálenosti. Piráti, kteří s plavidlem míří k somálským břehům, se zatím neozvali s žádnými požadavky na výkupné.
Zdroje blízké pirátům tvrdí, že loď míří do přístavu Haradheere, kde bukanýři obvykle zadržují plavidla, když žádají výkupné. Zatím však není jasné, co bude dál.
Použití síly by mohlo být pro posádku osudné
Válečná loď sice je vyzbrojená torpédy, která mohou zasáhnout i 32 kilometrů vzdálený cíl, a na palubě je také bojový vrtulník, ale použití síly by mohlo vážně ohrozit 24 rukojmích na palubě.
Odborníci zároveň upozorňují, že tentokrát jde o opravdu obří lup. Texaská společnost Valero Energy Corp, které loď patří, uvádí, že tanker převážel ekvivalent jednodenní produkce všech iráckých ropných polí.
I když jsou únosy u somálských břehů poměrně časté, na supertankery si námořní kriminálníci troufnou jen málokdy. V jejich zajetí skončil v roce 2008 například nákladní obr Sirius Star.
SOMÁLŠTÍ PIRÁTIVody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu patří k nejnebezpečnějším na světě. Piráti sice přepadávají lodě i v Malackém průlivu u Indonésie či u břehů Nigérie, ale ne tak intenzivně jako u Somálska. Země totiž nemá od začátku 90. let funkční vládu. Stát je rozložen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí. Somálští piráti začali přepadat lodě v 80. letech. Tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k pobřeží. V 90. letech se začalo pirátství rozvíjet, lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné. Tehdy šlo o desítky tisíc dolarů, dnes o stovky tisíc i o miliony. Piráti jsou většinou mladí Somálci z chudých oblastí, z nichž mnozí mají zkušenosti z obchodních lodí. Zdroj: ČTK, CNN a BBC |