"Meteopress se snaží v médiích prosadit zprávami o počasí i za cenu 'výroby' vlastních zcela nesmyslných informací, které samozřejmě zaujmou a dobře se prodávají," napsal náměstek ředitele ČHMÚ Radim Tolasz v otevřeném dopise novinářům a Meteopressu.
Nařčená společnost ale kritiku odmítá, podle jejího marketingového ředitele Michala Najmana není chyba na jejich straně, k dezinterpretaci dochází až v médiích. "Nemáme kontrolu nad tím, jak bude odpověď otištěna. Občas vznikají informační šumy, nějaké zjednodušující popisy. To je celé jádro problému, které na nás ústav vytahuje," míní Najman.
Tolasz ve svém dopise uvedl i několik případů pochybení Meteopressu. Zmínil například to, že při nedávné bouřce uvedla firma devítinásobný počet blesků, než kolik jich doopravdy bylo (o bouřce čtěte zde).
Manželé
|
Nejzávažnějším příkladem byla podle ČHMÚ loňská předpověď tornáda, kterou Meteopress přidal do oficiální výstrahy ČHMÚ. Kvůli tomu ukončily firmy spolupráci, neexistuje mezi nimi žádný smluvní vztah.
"Oni s námi rozvázali spolupráci, odmítli nám dodávat data. I když jsme za to chtěli platit, odmítli nám přístup k aktuálně naměřeným datům a varováním. Právě zamezení přístupu k varování nám přijde nejskandálnější. Poskytujeme informace milionům lidí, je to od nich nemorální záležitost," je přesvědčen Najman.
Meteopress může výstrahy sledovat na oficiálních stránkách ČHMÚ, podle Najmana ale právě v kritických okamžicích web často "padá".
"Jsme tady pro to, aby lidem neškodilo počasí. Není tak důležité, jestli bude 15 nebo 16 stupňů, podstatnější je, jestli přijde nějaký hurikán či bouřka. To může způsobit škody na majetku, někdo se může zranit," míní Michal Najman.
Meteopress nyní bere data z jiných zdrojů, spolupracuje s desítkami soukromých firem v Evropě, využívá síť, kam se povinně meteorologická data dávají.
ČHMÚ zaměstnává asi 800 lidí, roční provoz stojí státní kasu 350 milionů korun. Kompletní informace a předpovědi poskytuje za úplatu, většinu údajů si ale mohou lidé vyhledat zdarma na jejich webu. Meteopress je soukromá firma, která zaměstnává několik desítek lidí.
Podle Meteopressu hřeší ČHMÚ na své téměř monopolní postavení na trhu, jeho práci firma nepovažuje za příliš dobrou. "Pokud by ČHMÚ dělal svou práci dobře, nebylo by zde pro firmy typu Meteopress prostoru," uzavřel Najman.