Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravní podnik plánuje vyslat pražské autobusy do středních Čech

  13:59
Budete stát v Benešově nebo v Kladně na autobusovém nádraží, když k zastávce přijede autobus s logem pražského Dopravního podniku. Připadá vám to jako hloupost? Pak vězte, že to až taková utopie není. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce expandovat do sousedního kraje a rozpoutat konkurenční boj mezi tamními soukromými dopravci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

"Chceme získat příměstské linky,“ nastiňuje budoucí strategii podniku ředitel firmy Martin Dvořák. Hovoří o linkách, které jsou zahrnuty v síti Pražské integrované dopravy a začínají trojkou nebo čtyřkou.

Ze 150 linek provozuje 16

Ze zhruba sto padesáti příměstských autobusových linek jich nyní Dopravní podnik obsluhuje šestnáct. Zbytek si mezi sebou dělí jedenáct soukromých firem.

Největší je Veolia Transport s šestatřiceti linkami, ČSAD Střední Čechy s devětadvaceti či Okresní autobusová doprava Kolín se třinácti.

Pro podnik to má jednu velkou výhodu - nebude závislý pouze na dotacích od pražského magistrátu, se kterým se dosud každý rok handrkoval o výši plateb za ujeté kilometry. Peníze mu půjdou do kasy i od středočeského krajského úřadu a jednotlivých obcí.

Expanze je zatím ve stadiu úvah, manažeři podniku připravují strategii, jak linky ovládnout. Není to totiž jen tak. Na každou linku se pravidelně vypisuje výběrové řízení a o provozování soupeří vždy několik firem. Velkou roli hraje cena, za niž je dopravce schopný ujet jeden kilometr. A pražský Dopravní podnik patří k nejdražším.

Podnik nabízí lepší služby

Na druhou stranu si středočeské obce mnohdy rády připlatí. Největší dopravní podnik v zemi disponuje rozsáhlým vozovým parkem a v případě poruchy jednoho autobusu může vyslat náhradu. To většina menších soukromých dopravců nabídnout nemůže.

Když tedy jejich vůz někde zkolabuje nebo se připlete k nehodě, cestující čekají na zastávkách zbytečně mnohdy desítky minut, ale třeba i hodiny, než přijede další spoj.

Kolik stojí ujetý km u DP

Provozní náklady v Praze
Náklady 48,98 Kč
Sdílené služby (dispečink, revizoři, zastávky, infocentra) 3,03 Kč
Celkem 52,01

Provozní náklady ve stř. Čechách
Nižší mzda pro řidiče -3,86 Kč
Vyšší prům. rychlost -3,02 Kč
Celkem 45,13 Kč

A to je devíza, na kterou starostové obcí slyší. I některé pražské radnice upřednostňují městský podnik před soukromníky. Například na lince 110, která jezdí z Čakovic do Dolních Počernic.

"Žádám, aby linku 110 provozoval Dopravní podnik," napsal třeba manažerům podniku nespokojený starosta Prahy 14 Miroslav Froněk.

Na privátní dopravce reptá i Újezd u Průhonic a středočeský Vestec, kde žádají návrat linky 326 pod křídla Dopravního podniku.

Jezdit za Prahou je levnější

O svůj monopol začal Dopravní podnik přicházet v roce 1992, kdy začaly vznikat první příměstské linky. "Původně šlo jen o prodloužení městských linek. Nebyl potřeba šofér navíc ani vůz, jen se jezdily delší trasy,“ popisuje nynější dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek.

Nejprve na nich jezdil právě městský dopravce, ale pak se začala dávat přednost soukromníkům. Bylo "divné", když pražské autobusy svištěly po středočeských okreskách. "Jenže soukromníkům se nedal jen úsek trasy ve středních Čechách, ale i ten pražský," dodal Blažek. Dopravní podnik se za hranice metropole nehrnul a dobrovolně vyklízel konkurenci pozice. Přitom provoz mimoměstských linek je výrazně levnější než těch městských a dopravce na nich může vydělat.

"Nestaví tak často v zastávkách, netrčí v kolonách, nezastavuje tak často na světelných křižovatkách, jezdí na silnicích rychleji," shrnul úspory na spotřebě nafty Vladimír Návrat z UDI Morava, odborník v oblasti integrované dopravy.

A tak manažeři Dopravního podniku připravují plán, jak vyhrát výběrová řízení na licence k jednotlivým mimpražským linkám, jež vypisuje organizace Ropid.

Pro expanzi potřebují garáže

Mohou třeba použít taktiku, ke které se přiklonili při soutěži o speciální autobusovou linku AE, která spojuje hlavní nádraží s ruzyňským letištěm. Tehdy dopravce nabídl nižší cenu za ujetý kilometr, než si mohl sám dovolit. Linka by byla ztrátová, ale podnik o ni stál. Nabídl nižší cenu, získal licenci a pak ji pronajal levnější soukromé firmě.

Když plány vyjdou a Dopravnímu podniku se podaří linky kolem Prahy obsadit, mohl by začít překonávat další hranici a začít usilovat o místo v městské hromadné dopravě středočeských okresních měst. "To by ale bylo potřeba již vybudovat garáže," upozornil na příliš vysoké investice Blažek.

Autobusové linky

Městské linky (číslo 100-299)

Městských linek 132
Dopravní podnik provozuje 117
Ostatní dopravci provozují 15
Počet soukromých dopravců 4

Příměstské linky (č. 300-499)

Příměstských linek 142
Z toho jezdí na území Prahy 80
Z toho jezdí mimo Prahu 62
Dopravní podnik provozuje 16
Ostatní dopravci provozují 126
Počet soukromých dopravců 11

Zdroj: Ropid

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...