"Organizace zřizované hlavním městem Prahou disponují čtyřmi vozidly, která by teoreticky mohla být využita v drsných podmínkách na Haiti. Jedním krizovým vozidlem je TIR Golem, který je vlastně pojízdnou nemocnicí, a třemi vozidly hummer," sdělil Bém pro iDNES.cz.
Všechna vozidla Praha nabídla ministerstvu zahraničí k využití. To se k návrhu dosud nevyjádřilo. Ředitel záchranné zdravotnické služby Zdeněk Schwarz ovšem míní, že vysílat do Karibiku Golema je zbytečné a velmi nákladné. Navíc to podle něj vyžaduje i dostatek vyškoleného personálu a zřejmě i úpravy stroje.
"Nejspíše tam mají americké přístroje, jiné koncovky a další rozdíly. Golem je koncepčně určen pro primární zásah a jako zázemí dispečinku a personálu. To na Haiti nepotřebují. Tam se hodí spíše mobilní nemocnice a jiné prostředky," vysvětlil Schwarz iDNES.cz.
"Pokud by ho tam nakonec někdo chtěl, museli bychom řešit, jak být tady připraveni na mimořádné události. Muselo by se nakoupit něco jiného, nebo třeba navýšit personál," dodal Schwarz.
Vyrazí hummery strážníků z magistrály do Karibiku?
Ministr obrany Martin Barták pro Českou televizi doplnil, že by vláda pro přepravu kamionu musela objednat zvláštní velkokapacitní nákladní letadlo, což by přišlo na třicet milionů korun.
Ve hře tak zůstává trojice terénních aut hummer, pro které pražská městská policie nemá moc využití. Před časem jedno z nich například hlídkovalo na magistrále u Národního muzea.
A to i přesto, že na webových stránkách strážníci tvrdí, že vozy za necelý milion korun využívá "k hlídkové činnosti v okrajových částech Prahy, kde jsou chatové osady a nezpevněné silnice."