"Já věřím, že se pan Bašta po čtyřech letech v Rusku a třech na Ukrajině cítí unaven," řekl ministr Kohout v Otázkách Václava Moravce.
Loni v září se v ukrajinských i českých médiích objevila informace, že se český velvyslanec zapojil do machinací kolem udělování českých víz.
Problém údajně spočíval v tom, že se žádající Ukrajinci museli na konzulát ve Lvově objednávat telefonicky přes call centrum. Poplatek 20 amerických dolarů za telefon platili soukromé české firmě. Bašta prý na celou akci dohlížel.
"Považuji to za nesmysl a budu se proti nařčení bránit všemi dostupnými prostředky," reagoval koncem září Bašta.
Podle něj navíc česká média citovala některé ukrajinské noviny, které ale jeho jméno ve spojitosti s kauzou nezveřejnily.
Velvyslanec přiznal, že majitel firmy provozující call centrum je jeho známý. Ukrajinští novináři také tvrdí, že firma získala zakázku bez výběrového řízení.
"Generální konzulát pode mně vůbec nespadá. S provozem call centra jsem neměl nic společného, ani jsem nebyl zadavatelem této zakázky," řekl MF DNES Bašta s tím, že nařčení je vykonstruované a nesmyslné. - čtěte Bašta se chce proti nařčení z čachrů s ukrajinskými vízy bránit u soudu
Agentura ČTK připomněla, že počátkem loňského října Bašta uvedl, že neuvažuje v souvislosti s uvedenou kauzou o rezignaci.
"Bavili jsme se o tom, že ta situace je vážná, že komplikuje česko-ukrajinské vztahy a že to samozřejmě komplikuje moji pozici, což uznávám," popsal tehdy Bašta svou schůzku s Kohoutem. Dodal však, že rezignovat nechce, protože by tím přiznal chybu, které se nedopustil.