Podle návrhu, o němž nyní jednají zástupci Ropidu, Dopravního podniku a města a jehož kopii má MF DNES k dispozici, má být zrušeno pět procent všech spojů MHD. Škrty se dotknou prakticky všech autobusových linek, ale i některých linek metra i tramvají.
Protáhnou se intervaly
Poslední metro odveze cestující z centra města před půlnoci a ráno vyjede zhruba o půl hodiny později než nyní.
Navrhované změnyAutobusy |
A méně spojů metra znamená i méně autobusových spojů. "Proto se také zruší všechny autobusové spoje, které na noční a ranní metro navazují," doplňuje zdroj.
"Vzhledem k úpravě provozu linek metra budou změněny jízdní řády na většině autobusových linek. Pro zajištění návazností na metro ráno a večer dojde k úbytku autobusových spojů, což lze v součtu považovat za významnou část nutné úspory," píše se v úvodu dokumentu.
Pokud návrh, jehož některé části jsou už schváleny, projde, na trase B se prodlouží intervaly přes poledne z pěti na šest minut a "céčko" pak zruší víkendové špičky, kdy nyní jezdí vlaky po šesti minutách. Bude se jezdit po 7,5 minutách a večer po deseti minutách.
Zároveň se na všech trasách zhruba o minutu prodlouží interval v odpolední špičce.
Návrh byl původně ještě razantnější - například na trase metra A by každá druhá souprava končila už ve stanici Želivského, a nikoli na Skalce jako dosud. Návrh byl ale na jednání smeten ze stolu.
Tramvaje: jeden vůz místo dvou
Nejmenší zásahy zažijí zřejmě tramvaje. Plánuje se zrušení linky 19 a lidé se budou ve vozech více mačkat. Brzy ráno a pozdě večer bude totiž jezdit jen jeden vůz místo dvou.
Nepotvrdily se tak původní informace z Dopravního podniku, že se bude v rámci úspor rušit několik tramvajových linek, které nyní často kopírují trasy metra.
S největšími úsporami tak musí lidé počítat hlavně u městských autobusů. Když si omezující návrhy Ropidu, který jízdní řády vytváří, sestavíte za sebou, zaberou sedmnáct stran hustě popsaného textu.
Autobusy nahradí vlaky
Autobusy čekají škrty zejména u linek, které jedou podél železničních tratí a jež tedy může nahradit vlak. "Pokud k nějakému omezování souběhů dojde, tak to bude vždy buď autobus s vlakem, nebo autobus s tramvají, ale nikoli tramvaj s metrem," uvedl Filip Drápal z Ropidu.
Město chce tak nalákat mnohem více cestujících na železnici, která je v metropoli nejrychlejším způsobem dopravy, ale u Pražanů se zatím příliš velké oblibě netěší. Zatímco autobusy, tramvaje a metro převezou ročně přes miliardu cestujících, dráha jich počítá jen desetinu.
Místo devíti zastávek zbudou jen dvě
Omezen bude proto například provoz linky číslo 250, která jezdí z Černého Mostu přes Běchovice a Klánovice do Újezdu nad Lesy. Nechť obyvatelé těchto čtvrtí raději vyrazí na nádraží a do centra města jedou vlakem od Kolína. Jenže to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.
Vlak je sice z Masarykova nádraží nesrovnatelně rychlejší, než když jede cestující metrem a přestupuje na autobus, ale autobusy stavějí mezi Běchovicemi a sídlištěm Rohožník v Újezdu nad Lesy na devíti místech, zatímco dráha má v tomto úseku jen dvě stanice. Lidé tak budou muset šlapat pěšky na větší vzdálenosti.
Změny, jež Ropid navrhuje, se odvíjejí od částky, kterou na provoz v letošním roce uvolnilo hlavní město. Zastupitelstvo poslalo na provoz MHD osm miliard korun, což je sice zhruba o 900 milionů více než v roce 2009, ale počet spojů stejně klesne.
Dopravní podnik dostane víc peněz a vyhne se ztrátě
Je to způsobeno tím, že se od 1. ledna změnil systém financování Dopravního podniku, který byl hluboce ztrátový. Dopravce totiž musel odjezdit objednané linky, aniž za ně dostal zaplaceno tolik, kolik jejich provoz skutečně stál.
Dopravní podnik vykázal ke konci loňského září ztrátu 2,34 miliardy korun, což je o 468,9 milionu Kč více, než očekával. Celoroční čísla pak budou k dispozici zhruba na konci prvního čtvrtletí.
Od letošního roku se platí reálná cena, za niž je možné jeden kilometr metrem, autobusem či tramvají ujet. Ve výsledku to znamená, že na provozu se musí ušetřit zhruba miliarda korun, a proto je nutné ve spojích škrtat.