Podle nové právní úpravy schválené americkými zákonodárci by ozvučení reklamy nemělo být vyšší než hlasitost programu, s nímž je reklama vysílána. Nové nařízení je přijímáno v době, kdy američtí diváci zažívají před koncem roku doslova explozi reklam.
Podobný návrh byl předložen i v Senátu, druhé komoře Kongresu. Návrh zákona pověřuje federální komisi pro komunikaci, aby uplatnila nové nařízení v praxi.
V červnu tato komise vysvětlovala, že vnímání hlasitosti je subjektivní dojem. "Nejjednodušším prostředkem pro regulaci nadměrné hlasitosti je použití dálkového ovladače," uvedla komise v prohlášení, v němž doporučila rovněž používání tlačítka pro vypnutí zvuku.
Americká vláda doposud neměla mnoho prostředků, jak ovlivnit hlasitost televizních reklam. Desetiletí ale už dostává stížnosti na příliš silný zvuk reklam, který diváky obtěžuje.
Polské televize dostaly na ztišení půl roku
Také polská rada pro rozhlasové a televizní vysílání (KRRiT) schválila nařízení, podle kterého reklamy nesmějí být hlasitější než program vysílaný bezprostředně před nimi a po nich.
Doposud rada jen vyzývala televizní stanice, aby samy kontrolovaly, zda reklamní spoty nejsou moc nahlas. Velký účinek to ale nemělo, proto budou muset televize k vyhodnocování hlasitosti reklam používat zařízení a programy, jež určí KRRiT.
Tvůrci reklam nyní spoty vyrábějí tak, že jejich hlasitost sice nepřekračuje povolené limity, ale manipulují s některými frekvencemi zvuku, zejména těmi, na které je lidské ucho citlivé.
"Jestli se nepřizpůsobí, máme nástroje, jak je potrestat," řekl předseda KRRiT Witold Kolodziejski. "Nejde jenom o upomínky a peněžní tresty, ale také sankce týkající se licencí," dodal.
Zástupci televizní branže ale mají k novému nařízení výhrady. "Co když budeme přerušovat film v okamžiku, kdy bude úplně ticho? To reklamy mají být také úplně bez zvuku?", řekl v listu Dziennik-Gazeta Prawna Tomasz Berezowski, náměstek ředitele mediální společnosti ITI Neovision odpovědný za technologie.
Tvůrce reklam naopak nové nařízení nevzrušuje. "Má být tišeji, tak bude tišeji, najdeme jiný způsob, jak na sebe upozornit," uvedl Przemyslaw Bogdanowicz z agentury BBDO.
Nové nařízení se týká i reklam v rádiích, ale s nimi podle Kolodziejského takové problémy jako s televizemi nejsou. Televize a reklamní agentury mají půl roku na to, aby se novým pravidlům přizpůsobily.
Česká Rada pro rozhlasové a televizní zatím podobný bič na televize vysílající hlasité reklamy nemá, o trestech se debatovalo za působení jejího někdejšího předsedy Václava Žáka. Televize na Slovensku nesmějí hlasitější reklamní bloky využívat už skoro tři roky.