Jednoho setkání úředníků s rodiči se účastnil i český překladatel Jan Rotbauer. "Už jsem tu byl několikrát, protože učitelé si s dětmi nevědí rady. Romští rodiče své děti velice milují, vzdělání u nich ale není prioritou," přiblížil kanadskému listu.
Učitelé mají s dětmi problémy také proto, že žádné neumí anglicky a jejich znalosti neodpovídají vědomostem jejich vrstevníků. Školám tak nezbývá nic jiného než zaměstnávat překladatele a české učitele angličtiny.
S romskými rodinami pracují i místní komunitní pracovníci. Ředitel Romského komunitního centra v Torontu, Paul St. Clair, říká, že je důležité udělat ze školy místo, kam děti chtějí samy od sebe chodit. "Rodiče se často tolik nestarají o vzdělání svých dětí, protože sami nemohli vysokého dosáhnout," poznamenal s tím, že v Česku často romské děti končí ve speciálních školách.
Romové v KanaděRomové začali do Kanady masově odjíždět v roce 2007, kdy země po deseti letech zrušila víza pro Čechy. V Česku se cítí diskriminováni, Kanada je naopak přijala vcelku vlídně. Kvůli přílivu uprchlíků byla ale víza letos v létě znovu zavedena. - čtěte Kanada zavedla víza a řádně nadzvedla Čechy |
Nepotřebovala školu, byla dost stará na vdávání
Komunitní centra jsou podle St. Claira doslova zaplavená žádostmi škol o pomoc s pochopením romských žáků. Jednou prý pátral po tom, proč čtrnáctiletá dívka přestala chodit do školy. Její otec mu vysvětlil, že už je dost stará na to, aby se vdala, a tak už vzdělání nepotřebuje.
Clair také učitele varoval, že je možné, že děti budou v případě nemoci doma zůstávat mnohem déle, než je obvyklé. Rodiny totiž považují školu za prostředí, kde děti snadno onemocní.
Učitelé podle komunitního pracovníka udělají nejlépe, když se budou snažit, aby se romské děti cítily užitečné, například při představování nové kultury. Měli by jim také pomoci při začleňování do kolektivu, například zapojováním do zájmových kroužků, radí Clair v listu The Toronto Star.
To, že jsou romské děti v českých školách "onálepkovány" jako lehce mentálně postižené, ukázal i průzkum ministerstva školství. Mentální postižení je však často zaměňováno se sociokulturním znevýhodněním, děti ale přesto končí ve "zvláštních" školách. - čtěte Školy segregují žáky, Rom rovná se mentálně postižený