Vozy rychlé pomoci se nyní k pacientovi dostanou průměrně za sedm minut, přičemž vyhláška stanovuje dvojnásobek. I sedmiminutový průměr chtějí záchranáři pokořit a zkrátit o tři minuty.
Pražská záchranná služba má navigační systém už deset let, ale původně sloužil pouze dispečerům, kteří díky němu měli přehled o tom, kde se jednotlivé sanitky nacházejí. Teď mají displej s informacemi o trase i posádky vozů. Dostanou tak okamžitě údaje o cíli zásahu i s trasou a nemusí se zdržovat popisem od dispečera.
"Ta navigace je technické řešení lepší v tom, že má mnohem širší využití, že to neslouží jenom jako navigace. Slouží to i k předávání informací mezi posádkou a dispečinkem a naopak," uvedl ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.
Systém například doručí posádkám informace o pacientovi, ke kterému vyjíždějí.
Podle Schwarzova odhadu tak záchranáři ušetří až tři minuty času, který nebudou muset věnovat komunikaci s dispečinkem, která kvůli přetížení bývá často zdlouhavá.
Kolik času však záchranáři skutečně ušetří, se bude vyhodnocovat až za rok.
Nový navigační systém je zatím v ostrém provozu tři měsíce - teď má k dispozici osmadvacet vozů.
Záchranná služba také vybavila své vozy nafukovacími dětskými sedačkami. Využívat se budou jak při přepravě dětských pacientů, tak v případech, kdy dítě, které nemůže zůstat samo doma bez dozoru, doprovází rodiče. - čtěte Český vynález: nafukovací dětská autosedačka
Pražská záchranka si na "nezájem" pacientů nemůže stěžovat. Každý měsíc se sanitní vozy řítí ulicemi se zapnutými sirénami zhruba desettisíckrát.