Zpočátku se Madonna spoléhala hlavně na média. Stejně jako Michaelu Jacksonovi pomohla v 80. letech i jí nová hudební televize MTV, která chrlila klipy Lucky Star, Material Girl či Like A Virgin. Madonna se prezentovala jako sebevědomá, emancipovaná hvězda.
A když zjistila, že prodává miliony desek, aniž by vyjela na turné, dala si s velkými koncertními podniky načas. Vlastně zvolila opačný postup než většina umělců, kteří se propracovávají na vrchol vytrvalým koncertováním.
Rok na turné? Nikdy
V roce 1985 už měla vydaná dvě alba a celá Amerika o ní věděla. Teprve nyní se vypravila na první, zatím jen americko-kanadské turné The Virgin Tour, které trvalo od dubna do června. Už tehdy razila částečně muzikálový styl vystupování včetně střídání kostýmů.
Některé písně vystavěla jako pódiové scénky. Již tenkrát o ní novináři psali, že "vlnila břichem a kroutila zadkem". A vždy věděla, jak na sebe upozornit. V Detroitu sehrála scénku s otcem Silviem Cicconem, naoko pobouřeným, který chtěl nezdárnou dceru odvést domů. Byly toho plné noviny.
Její koncerty vyžadovaly náročnou organizační přípravu, písňová čísla musela nacvičit s tanečníky a kapelou. Vytížená Madonna, která se pokoušela ještě o filmovou kariéru, se nechala k vystupování přemlouvat.
V roce 1987 vyrazila na další turné Who’s That Girl World Tour. A fandové se vrhli k pokladnám. Všech 144 tisíc lístků na dvě vystoupení v londýnském Wembley zmizelo za 18 hodin. Devětadvacetiletou zpěvačku viděly dva miliony lidí v 18 městech tří kontinentů.
Madonna vystupovala na stupňovité scéně s pohyblivou plošinou a osmi projekčními plochami. Předvedla se jako radikální sestra Marilyn Monroe, byla španělskou tanečnicí, zpívala v černém korzetu, který nezakrýval svalnaté ruce a nohy.
Republikánské prezidenty neměla ráda už tehdy, když kritizovala Ronalda Reagana. Každopádně vystřihla show, na které s ní davy zpívaly Papa Don’t Preach nebo Holiday. Na další turné se jí nechtělo, nedokázala pochopit, jak může někdo strávit rok na pódiích.
Provokatérka a matka
Fandové netušili, že devadesátá léta budou stejně úsporná. Madonna vyjela na pouhá dvě turné, z nichž Blond Ambition World Tour nasadilo provokativní kurz. Něco se přeneslo i do filmu S Madonnou v posteli, natočeného částečně v zákulisí.
Prohlašovala, že sexualita a náboženství do sebe pouštějí barvy, a na pódiu představila pověstnou špičatou podprsenku od Jeana Paula Gaultiera. Narazila v Kanadě, kde ji chtěli zatknout, i v Itálii, kde jí rovnou zakázali koncert. Zároveň kvasily spory: je to jen provokatérka, nebo otevírá citlivá témata?
Kdyby s takovým turné přišla v nynější nábožensky citlivé době, nejspíš by byla v mnoha zemích vyhodnocena jako "nekorektní" umělkyně a "po zásluze" zakázána. The Girlie Show World Tour z roku 1993 navázala na předchozí kontroverze. Stačilo, že hned v úvodu sjela na pódium po tyči polonahá tanečnice, a skladba Deeper And Deeper se dala kulantně označit jako sexuální fantazie.
Ale to byla jen jedna stránka show. Kabaret se mísil s protesty proti válce, taneční oslavou latinskoamerické kultury nebo blyštivým diskotékovým rejem. Na další turné, Drowned World Tour, čekali posluchači osm let. Během té doby Madonna přivedla na svět dvě děti a natočila skvělou taneční desku Ray Of Light.
Na pódia se znovu vydala ve třiačtyřiceti, získala větší nadhled a předvedla koncerty na pomezí rocku, divadla, vzdušného baletu a kovbojského rodea. Umění se prolínalo s kýčem; v propracovanosti show se Madonna dostala asi nejdál. Každopádně se čtyřmi světovými šňůrami koncertů otevřela třetí a nejplodnější dekádu svých turné.
Madonna v Česku
Re-Invention Tour z roku 2004 bylo vlastně bilanční velkopředstavení, ve kterém se Madonna stala bojovnicí proti válce či dekadentní šlechtičnou a posadila se i do elektrického křesla. Opulentní show vydělala 125 milionů dolarů a vynesla zpěvačku do čela kasovně nejúspěšnějších turné roku 2004.
Pak už jsme ji zažili v Česku, když o dva roky později vyrazila na Confessions Tour. A 6. a 7. září se objevila v pražské O2 areně. Před Madonnou obvykle přichází její pověst opepřená nějakým skandálem. Tentokrát to byl kříž, na který si stoupla v písni Live To Tell. Představitelé českých katolíků byli pobouřeni a přispěli k propagaci obou koncertů.
Publikum bylo zaražené i nadšené: fandové se utvrdili ve své lásce k Madonně, skeptici ve své skepsi. Ale mluvilo se o ní – a o to jde v jejím případě především. K fenoménu Madonny patří i vše mimo pódium, módy či trendy, které nasává do svých koncertů.
Vyvinutý obchodnický čich Madonnu jednoznačně nasměroval ke koncertnímu dění. Desek se prodává stále méně. A tak opustila gramofonovou firmu Warner Music a upsala se společnosti Live Nation, která organizuje světová turné.
Její Sticky and Sweet Tour je debutem pod hlavičkou Live Nation. Madonna musela nakonec uznat, že bude nutné strávit i rok na turné. Série 58 koncertů se uskutečnila v roce 2008, na jehož sklonku vystupovala na stadionech v Jižní Americe.
A mezi sólovými umělci vydělala nejvíc, 105 milionů dolarů. Zájemců však bylo tolik, že Madonna vůbec poprvé prodloužila turné do roku 2009 o dalších 29 termínů. Tentokrát se dostalo na ruský Petrohrad nebo českou Prahu. Její osmé světové turné skončí v září v izraelském Tel Avivu.