Oddechnou si zejména cestující, kteří jezdí do metropole za prací či zábavou z Kladenska. Nyní je totiž železničáři vysazují na provizorní zastávce Praha-Gymnasijní a do centra musí pokračovat tramvají nebo metrem. Uleví se tak i obyvatelům Dejvic a okolních čtvrtí - ti nyní musí ve vozech hromadné dopravy strpět časté tlačenice.
Přes šest kilometrů dlouhá trať se díky výluce dočkala ozdravné kúry včetně nádraží. "V nádražní budově Dejvice jsou úplně nová hala, pokladny, komerční prostory. Nová je střecha i fasáda," popisoval Radek Joklík z Českých drah.
"Vyměnili jsme přes tři sta pražců," připojil se i Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.
Část kolejí byla dokonce přeložena. "O jeden a půl metru jsme posunuli trať v blízkosti Bubenečské ulice. Jinak bychom se tam nevešli," upřesňuje František Polák z firmy Metrostav, která tunel staví.
Dělníci využívali kolejiště k výstavbě nového mostu přes trať v sousedství starého Prašného mostu. Ten je totiž zchátralý, příliš úzký a musí být zbourán. Stane se tak na podzim. "Vlaky tudy opět nepojedou," varoval Pražany Polák.
Odříznuté tramvaje
Doprava včetně tramvají bude převedena na nový most, čímž budou mít bourací čety volné ruce. Až odklidí poslední zbytky starého Prašného mostu, postaví na jeho místě druhou část mostu nového. Tím vznikne důstojné napojení Dejvic na centrum metropole.
Přemostění bude mít totiž oproti tomu současnému o dva jízdní pruhy více, auta nebudou muset jezdit po tramvajových kolejích, širších chodníků se dočkají chodci. Stavba má být dokončena v září roku 2010.
Pátečním zprovozněním železniční trati se ale přiblíží další velmi citelná výluka. Dokonce ještě citelnější než ta současná. Metrostav totiž plánuje uzavřít pro tramvaje blízkou křižovatku ulic Milady Horákové a Svatovítská.
To znamená, že tramvajové tratě v Dejvicích, Vokovicích a v Podbabě zůstanou odříznuté od ostatní tramvajové sítě.
Tramvaje budou pendlovat jen mezi Podbabou a Divokou Šárkou. Kdy a jak dlouho tato uzavírka bude, ale není ještě jasné.