Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chybí dotace na autobusy, staré Karosy budou jezdit dál

  1:07
Vláda letos kvůli krizi výrazně seškrtala státní dotace, které měly dopravcům přispět na nákup nových autobusů. Staré hranaté autobusy Karosa, které se začaly vyrábět bezmála před třiceti lety, tak z českých silnic nejspíš hned tak nezmizí. Po silnici jich jezdí a ještě léta jezdit budou tisíce.

O nových autobusech si dopravci budou moci nechat leda zdát. Chybí na ně peníze. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Státní dotace vláda letos kvůli krizi seškrtala téměř na polovinu. Místo 370 milionů dala dopravcům jen 200 milionů. A přesně o stejný poměr se v Česku propadl prodej nových autobusů. Zatímco loni v prvním půlroce začalo u dopravních společností sloužit asi 530 autobusů, letos to bylo 291.

 "Je tam přesná přímá úměra. Dotace se zkrátily na polovinu, dopravci o polovinu méně kupují," konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel jednoho z českých výrobců autobusů, SOR Libchavy.

Většinu dotací přitom čerpaly firmy, se kterými jezdí denně statisíce Čechů do práce – tedy ty, které provozují pravidelné linky dotované většinou krajskými úřady. Na jeden autobus dostaly až milionovou slevu a počítaly s ní i na letošek.

Dotaci zavedli politici už před před lety a měla dopravce motivovat právě k rychlejší výměně autobusů. Efekt měla jen částečný, průměrné stáří autobusů v zemi spíš stagnuje kolem hodnoty 14,5 roku. Jenže dopravci si na pravidelný příspěvek zvykli, a když ho nyní nedostávají, ruší i plánované nákupy.

"Původně jsme měli koupit tři autobusy. Podzimní nákup třetího kusu jsme už zrušili, a kdyby to šlo, nekoupili bychom ani ten druhý, který teď budeme přebírat," popsal Miloslav Kliment, jednatel Bítešské dopravní společnosti.

Staré autobusy budou muset stačit

Totéž tvrdí například Zdeňka Procházková z jedné z největších českých dopravních společností, ICOM Transport. "Dostali jsme letos snížené dotace o padesát procent, což má pro společnost dopad v oblasti investic. Tento výpadek v našem případě činí celkem 11,5 milionu korun za rok a budeme ho muset pokrýt z vlastních zdrojů," konstatovala.

Pokud by se dotace vyplácet přestaly nebo se nezvyšovaly, budou podle Klimenta muset dopravci "ojíždět" staré autobusy mnohem déle.
Bítešská společnost je obměňuje přibližně po osmi letech, ICOM Transport má momentálně autobusy staré dokonce průměrně jen něco přes tři roky.

Teoreticky tedy zrušení dotací ničemu nevadí, životnost autobusů je totiž mnohem vyšší a měly by bez větších problémů odsloužit 15 let. Jenže jejich majitelé, kteří nejezdí na pravidelných linkách dotovaných krajskými úřady nebo městy, ale najímají si je například školy na cestu na výlety, si často kupují právě vyřazené vozy větších dopravců.

Stejně postupují například menší sportovní kluby, které autobus potřebují. Ti všichni teď mohou mít s obměnou vozů problém. Kromě vývozu do východní Evropy totiž ojeté autobusy končí právě u těchto organizací.

"Současná situace může znamenat, že budou stávající autobusy vyjíždět až do úplného konce. Prostě dokud se nerozpadne, tak ho budou udržovat v provozu," upozorňuje tajemník sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Karosy přesluhují

Tato varianta přitom reálně hrozí. Meziresortní komise už sice má částku na příští rok na dotace naplánovanou, ale zatím ji nechce sdělit.

 "Ministerstvo financí by nám mělo definitivní návrh předat do konce měsíce, rozhodovat stejně bude až parlament," vysvětlil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Podle informací MF DNES se dotace smrsknou zřejmě ještě víc než letos. V provozu by pak zřejmě zůstaly i staré karosy z osmdesátých let, jejichž životnost je už opravdu u konce. Českým dopravcům s těmito vozy se už například několikrát stalo, že jim v Německu policie zakázala kvůli technickému stavu další jízdu.

Hraniční věk autobusů, kdy jsou ještě vhodné a bezpečné pro pravidelný provoz, leží podle dopravců mezi patnácti a dvaceti lety věku.
Do výslužby už by tedy nyní měly jít i ty nejnovější "hranaté karosy", které mají levní dopravci rádi.

"Na karose se dá polovina věcí opravit svépomocí a není problém sehnat starší a levné náhradní díly nebo rovnou celý autobus jako jejich zdroj," připustil jeden z dopravců na Olomoucku, který služeb vozu z první poloviny devadesátých let stále využívá. Jméno si nepřeje zveřejnit.

Ostatně poslední "kulatá" Karosa Š11, předchůdce současného nejrozšířenějšího modelu, na pravidelných linkách dosloužila 13 let po skončení výroby. Její nástupce, který po České republice stále jezdí v tisících exemplářů, toto "výročí" absolvoval loni.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...