Do Chorvatska cestuje ročně asi osm set tisíc Čechů. Pravicová strana už má objednané billboardy u sjezdů z dálnic a také reklamní plochy na plážových budkách sloužících k převlékání.
Nebude to mít opačný efekt? Nerozčilí rekreanty, že jim politici nedají pokoj ani na Makarské riviéře?
"Je to pro nás výzva. Chceme ODS propagovat jako značku originálním způsobem, který nenaštve, ale pobaví," říká místopředseda strany Ivan Langer. Co přesně bude na obrázcích, však odmítá prozradit.
Strategii vymýšlí volební štáb, jemuž Langer šéfuje. Pravicová strana udělala průzkumy veřejného mínění, aby lépe poznala své "cílové skupiny" a věděla, čím je nalákat.
Na ženy s biopotravinami
Marketingoví poradci je přitom upozornili na jedno překvapení – na ženy. Podle nich chodí k volbám méně než muži, protože mají pocit, že ti "nahoře se jen hádají, ale volbou se stejně nic nezmění".
Čím je přilákat? Tak jednoduše a úspěšně, jako to udělal spisovatel Michal Viewegh, když svou knihu nazval Román pro ženy, to zřejmě nepůjde. Jiná spisovatelka, Halina Pawlowská, občanským demokratům zase v žertu radila heslo: "Zvolte ODS a zhubnete!"
Politici to zkoušejí jinak. "Ženy jsou praktické a témata, která politici nabízejí, jim připadají příliš odtažitá. Musíme vymyslet, jak jim sdělit praktické výhody konkrétních věcí," zamýšlí se Langer.
Jedním z lákadel na dámy má být něco, čemu v ODS říkají "ekologie všedního života" – úspory energií, třídění odpadu či biopotraviny. Zelená témata souvisí i s plánem předsedy strany Mirka Topolánka, jenž chce přivábit zklamané voliče Strany zelených.
Další obrat proti Klausovi
"Nebudeme se přivazovat k továrním komínům, ale předat přírodu našim potomkům ve stavu, v jakém jsme ji převzali, není nic levicového. Je to navýsost konzervativní," vysloví první místopředseda ODS David Vodrážka větu, za kterou by ho ještě před pár lety čekalo jednání smírčí komise o vyloučení.
V takovém programu bude muset zakladatel strany, prezident Václav Klaus, dělat hodně svých pověstných "nesouhlasných vlnovek" – podtrhávání textu, s nímž nesouhlasí. "Zezelenávání" ODS je jedna z věcí, již svým nástupcům vytýká.
ODS chce dále mířit na lidi, kteří si vzali hypotéku na dům či byt. Je to 430 tisíc rodin čili přes 800 tisíc voličů. Stejně jako stát ručí v době krize za úvěry pro podnikatele, navrhují občanští demokraté podobně pomoci lidem, kteří se dostanou do potíží se splácením hypotéky.
Podle Milana Ročka z poradenské firmy Hyposervis tím moc nových voličů zřejmě nezískají. "Spíše tím cílí na stávající příznivce. Majitelé hypoték jsou jako střední vrstva už teď spíš napravo," míní Roček.
Protože ceny nemovitostí (a tedy i zástav za hypotéky) klesají, zvažovala ODS i návrh na čas zcela odpustit DPH u nových bytů. Ale to neprošlo.
V kampani chce strana hrát i na emoce: přiživit se na "antiparoubkismu" a u příležitosti dvaceti let po Listopadu varovat před nástupem levice. Inspirací je třeba i to, jak lidé na mítincích cinkali klíči na Jiřího Paroubka. Na webu ODS bude možné stáhnout si do mobilu symbol svazku klíčů i se zvukem a heslem "vyzvoňte je".
"Nová" ODSKoho a čím chce strana nalákat v kampani: |