Exprezident Havel se bojí, že přehnaná podpora průmyslu a hospodářského růstu obecně zničí v Česku životní prostředí. Jen zvýšení zaměstnanosti není podle Havla argumentem pro podporu automobilek.
"Je třeba si klást otázku po smyslu, zda potřebujeme stále více aut. To totiž má za následek, že je stále víc a víc betonových tunelů pod Prahou, až se jakýmsi způsobem všichni přesuneme do aut a do těch tunelů," řekl exprezident na tiskové konferenci, kde podpořil Bursíkovy zelené.
Praví zelení jsou ti BursíkoviVáclav Havel veřejně podpořil Stranu zelených |
Politolog Zdeněk Zbořil s Havlem věcně souhlasí. "Samozřejmě má pravdu v tom, že čeho je moc, toho je příliš. Víme, že automobilismus je bolest téhle civilizace," řekl iDNES.cz.
Metafora s koncentračními tábory ale podle Zbořila dokládá, že Havel v poslední době dramatizuje svůj slovník. "Ty expresivní výrazy, kterých se dosud dopouštěl jen čas od času, těch nějak přibývá," komentuje Havlův výrok.
Havel svým výrokem přímo kritizoval nejmenovaného politika, který kvůli zaměstnanosti obhajoval podporu mladoboleslavské Škodovky.
"Mně to připadá lehce zrůdné. Je to, jako by někdo řekl, že koncentrační tábory být musí, protože přece musí mít zaměstnání ti dozorci a věznitelé," myslí si Havel.
Škodovka, kterou poslanci nedávno potěšili schválením šrotovného, nechce Havlovu kritiku komentovat. "Nebudeme se k tomu vyjadřovat," řekl mluvčí Škodovky Jaroslav Černý.
Urban: Filozoficky to chápu, ekonomicky je to nesmysl
Havlův názor na rozdíl od Zbořila věcně kritizuje stínový ministr průmyslu Milan Urban z ČSSD.
"Já bych to uměl vnímat jako nějakou filozofickou úvahu o tom, jestli spotřeba na zeměkouli nemá být menší, ale jinak je to ekonomický nesmysl," řekl iDNES.cz místopředseda sociálních demokratů, kteří minulý týden prosadili šrotovné. - čtěte Češi budou mít šrotovné. Sněmovna schválila čtyři protikrizová opatření
"Jestli se mají, nebo nemají vyrábět auta, o tom nerozhodují automobilky, ale lidé, kteří ta auta kupují. Když nebude vyrábět Škodovka, tak se ty auta budou vyrábět někde jinde," vysvětluje svůj postoj Urban s tím, že "filozofické úvahy propuštěným lidem peníze na jídlo nedají".
Přílišnou státní podporu automobilového průmyslu kritizuje i řada nezávislých ekonomů. Jejich argumenty však nejsou na rozdíl od Havla ekologické - orientace na jedno průmyslové odvětví ohrožuje ekonomiku země v případě krize jeho poptávky.
"Do popředí se opět posouvá varování, že není dobré vkládat všechna vejce do jednoho košíku," nechal se na začátku ekonomické krize slyšet šéfekonom Patria Finance David Marek.
Auta v ČeskuPočet aut zaregistrovaných v Česku letos v únoru překročil 4,4 milionu. Na 1 000 obyvatel tak připadá asi 423 automobilů, v Evropské unii to je okolo 470. Podle statistik z konce roku 2008 je Česko na druhé pozici v počtu vyrobených aut na hlavu. Automobilky tu ročně vyrobí zhruba jedno auto na 11 obyvatel. Produktivnější je jen Slovensko. Prodej aut v Česku v posledních měsících jen mírně klesá. V prvním čtvrtletí koupili Češi 31 075 vozů, o 5,9 procenta méně než loni. Nejvíce (8 512 aut) prodala právě Škodovka. Razantněji klesl prodej nákladních aut, o 47,5 procenta na 1 334 vozů. |