Nejvíce se těší na hodiny informatiky, zeměpisu a dějepisu, nejméně oblíbený je mezi školáky český jazyk. Reforma v prvních a šestých třídách základních škol začala v minulém školním roce. Základní školy od té doby vyučují podle vlastních vzdělávacích programů.
Učí se, jak zvládnout šikanu od starších dětí
Na školách se tak objevily i zcela nové předměty, například "výchova demokratického občana" nebo "osobnostní výchova".
"V tomto předmětu si děti třeba přehrávají, jak se chovat v nepříjemných situacích. Typický příklad: mladší žák jde ze školy, obstoupí ho parta starších dětí a seberou mu tašku. Děti si zkusí, jak se budou cítit v roli slabšího i silnějšího," popisuje Marie Pojerová, ředitelka základní školy na pražské Hanspaulce.
A právě probírání témat, diskuse a řešení praktických úkolů je to, co děti v lavicích nejvíc baví. Alespoň to napsaly do dotazníků. Přechod na výuku podle školních vzdělávacích programů hodnotí kladně také většina učitelů a ředitelů škol. Z průzkumu navíc vyplynulo, že kantoři teď více přemýšlejí nad obsahem učiva a lépe mezi sebou spolupracují při organizaci výuky.
Jednu věc však učitelé kritizovali - stále jim nezbývá čas na individuální práce se žáky. Ten je podle většiny z nich stejný jako před reformou.
Rodiče teď se školou víc spolupracují
Do průzkumu se zapojilo 199 základních škol a skoro 2 000 učitelů. Dotazník vyplňovalo také 1 980 žáků sedmých tříd, tedy těch, kteří již mají za sebou rok výuky podle nového systému.
Podobné výsledky jako Ústav pro informace a vzdělávání přinesla v minulém roce také zpráva České školní inspekce. Podle ní dokázaly školy dobře vytyčit schopnosti a dovednosti, jaké by měl žák po ukončení vzdělávání mít, a díky změnám se prý zlepšila i spolupráce učitelů a rodičů.