Viamont, který v minulosti částečně vlastnil, se za jeho působení ve vládě stal českým stavebním gigantem. A i přes světovou krizi se firmě daří čím dál lépe. Je to především díky státním zakázkám, které Viamont získává mimo jiné od organizací spadajících pod Řebíčkovo ministerstvo.
O tom, že tato stavební firma začala po volbách v roce 2006 mimořádně růst, informovala MF DNES už letos v květnu. Tehdy redakce spočítala, že od doby, kdy se stal Řebíček ministrem, Viamontu sedminásobně přibylo státních zakázek. Řečí čísel: od června 2006 do května 2008 získala firma zakázky za 3,5 miliardy. - čtěte více o předchozí zakázce
Úspěšný ViamontJak firmě přibývaly státní zakázky Od 1. 1. 2005 do 31. 8. 2006 Od 1. 9. 2006 do 1. 5. 2008 Od 2. 5. 2008 do současnosti Zdroj: Informační systém o veřejných zakázkách. Částky jsou bez DPH. |
I toto úspěšné období ovšem stihl Viamont trumfnout v posledních osmi měsících. Od 1. května už prostavěl z veřejných peněz necelých sedm miliard.
Přestup do extraligy
Je třeba dodat, že do největších zakázek se pustil ve spolupráci s dalšími giganty, s nimiž se tak dělí o zisk. I tak však platí, že stačilo pár měsíců, aby se firma dostala do extraligy stavebních firem. "V železničním stavitelství jsme se dostali na úroveň takových firem, jako je Skanska," řekl šéf představenstva Viamontu DSP Ondřej Novák.
Právě se Skanskou a Stavbami silnic a železnic získala letos v říjnu někdejší Řebíčkova společnost obří zakázku na rekonstrukci železniční trati z Berouna do Zbirohu, včetně opravy mostů. Cena? 4,8 miliardy. Zadavatelem zakázky byla Správa železniční dopravní cesty, organizace spadající pod Řebíčkův úřad.
Nabízí se několik vysvětlení, proč je Viamont úspěšný. Jeho šéf Novák tvrdí, že za vším je spojení se strategickým partnerem, rakouskou firmou Strabag, k němuž došlo v roce 2005.
Důležité kontakty
Společnost má také dobré jméno. Když se MF DNES ptala několika odborníků ve stavebnictví, všichni potvrdili, že Viamont staví kvalitně.
Je tu ovšem ještě něco, co je pro úspěch důležité – kontakty na ty, kteří zakázky rozdělují. Jak Novák, tak Řebíček však popírají, že by za úspěchy Viamontu stála skutečnost, že někdejší spolumajitel firmy je nyní ministrem dopravy.
"S panem Řebíčkem se vidím sporadicky, je mi úplně jedno, kdo na ministerstvu sedí," tvrdí Novák.
"S chutí si přečtu, kolik Viamont v posledním půlroce získal. Ale to je všechno, co mohu dělat. Přece nechcete, abych brzdil vypisování staveb, jen aby Viamont zase něco nevyhrál," uvedl Řebíček.
Firma si nicméně dobré vztahy s ODS dál udržuje. Řadu zakázek dostala od ústeckého magistrátu nebo od ústeckého krajského úřadu. Obě instituce donedávna ovládala právě ODS. Severočeským občanským demokratům přitom Viamont posílal v minulý letech statisícové dary.
Dceřiná firma Viamontu zároveň letos dostala od Ústeckého kraje dvě dotace na aktivity svého tenisového klubu, v jehož prostorách sídlí teplická ODS. Firma v létě žádala také o příspěvek na svůj golfový areál na Cínovci, kam jezdí i ministr Řebíček. Byla připravena detailní smlouva, z dotace však nakonec sešlo.