"V současné době jsou razicí práce přerušeny a čekáme na povolení Českého báňského úřadu," vysvětlil František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která má stavbu na starosti. "V tunelu nyní pouze dotěžujeme dno a děláme řadu pomocných prací," dodal.
Inspektoři báňského úřadu zarazili další práce v tunelu hned poté, co se propadly stovky tun zeminy při rozšiřování tubusu o jeden jízdní pruh. Ve Stromovce po havárii zůstal asi 25 metrů široký kráter, který jen náhodou nepohltil návštěvníky parku.
Aby se razicí čety dostaly až na Letnou, kde mají v budoucnu auta vyjíždět na povrch, jim chybí zhruba kilometr. Kdy se začnou "prokousávat" podzemím dál, zatím netuší. Metrostav totiž musí nejprve vypracovat zcela novou projektovou dokumentaci.
"Čekáme, až nám dokumentaci předají. Musí do ní zanést zkušenosti z té havárie. Musí mít i znalecké posudky, které zaručí, že se to nebude opakovat. Až poté báňský úřad umožní pokračovat v ražbě," řekl náměstek předsedy báňského úřadu Dušan Havel.
Úřad také stále zjišťuje, zda za říjnovým propadem tunelové klenby nestojí chyba projektantů či dělníků. "Pokud se ukáže, že došlo k porušení předpisů, můžeme jim uložit pokutu," doplnil Havel.
Lidé se obávají, že jim praskají domy
Zatímco nyní se pracovalo zejména pod parkem, poté co budou práce obnoveny, razicí štíty se dostanou pod zástavbu na Letné. Tamní obyvatelé se bojí, aby se havárie, která se nestala ve Stromovce poprvé, neopakovala pod jejich domy.
"Pod zástavbou na Letné jsou zcela jiné geologické podmínky. Jednak máme nad sebou ne čtyři metry, ale dvacet metrů skalního nadloží a jednak skalní nadloží tvoří kvalitní letenské břidlice," uklidňuje Polák.
To, že je skála pevná, potvrzuje i Vltava, která se mu vyhnula a udělala široký pražský meandr, na němž dnes stojí Holešovice.
"Neobáváme se proto žádných mimořádných dopadů na zástavbu. Ta se pochopitelně bude sledovat, budou se měřit poklesy a v infostředisku na Letné budou aktuální informace. Bude také průběžná služba na telefonu, kam se budou moci občané obracet 24 hodin," ujišťuje Polák.
Podle něj už se na Metrostav lidé obracejí, přestože se pod zástavbou na Letné ještě nepracuje. "Řada lidí si myslí, že už ražby probíhají, a v noci volají, že jim praská barák. Už dvakrát jsem tam v noci jel, protože po telefonu lidi někdy neuklidníte," popisuje své zkušenosti mluvčí Metrostavu.