Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podívejte se, jak se modernizuje pražské hlavní nádraží

Hlavní nádraží v Praze se mění k nepoznání. Budují se nové podchody, nástupiště, kolejiště či informační systém. Výhybky budou mít čidla pro automatické vyhřívání, vzniká nový kanalizační systém, zavazadlový tunel.
Hlavní nádraží - přestavba 1. a 2. nástupiště

Hlavní nádraží - přestavba 1. a 2. nástupiště - U původních ocelových hal přibylo vyšší prodloužené, částečně zastřešené nástupiště. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Železniční infrastruktura v Česku prochází rozsáhlou modernizací. Na koridorech se mění, co se dá. Mosty, koleje, troleje, některé úseky se napřimují, staví se nové tunely, přestavují se nádraží.  

Přestavba "hlaváku" probíhá v několika etapách. Nejprve vznikly mosty nad Seifertovou ulicí, na které navázalo nedávno otevřené Nové spojení. Od ledna do prosince letošního roku probíhá modernizace téměř sto let nezměněných nástupišť do podoby 21. století.

2004: Nad Seifertovou ulicí byl uveden do provozu nový most

Přestavba začala nad Seifertovou ulicí, nad kterou vedl zcela nevyhovující systém starých mostů.

Nové spojení - most u Hlavního nádr.

Jako první byl zcela přestavěn most nad Seifertovou ulicí.


Parní lokomotiva na mostě

Po jeho dostavbě následovala 6. prosince 2004 statická zátěžová zkouška pomocí parních lokomotiv. Při ní čidla měřila průhyb mostu.

Nové železniční mosty přes Seifertovu ulici mají moderní konstrukci, díky které se výrazně snížila hlučnost železniční dopravy v centru Prahy, zvýšila rychlost vlaků, kapacita příjezdů do nádraží a bezpečnost provozu. Mosty pomohly i silniční dopravě v centru Prahy, konkrétně dlouhodobě přetížené křižovatce Bulhar.

Jak přijíždějí vlaky na hlavní nádraží

Hlavní nádraží má severojižní orientaci. Z jihu přijíždí vlaky tunely pod Vinohrady. První z nich vznikl před 137 lety, podrobnosti si můžete přečíst v článku: Tunel, který spojil Prahu se světem, dnes slaví 135 let

řízení Hlavního nádraží

Most Malá Hrabovka se snesenými kolejemi

Hlavní dopravní zátěž ale musely zvládat pouhé dvě koleje. Jedna vycházela z kolejiště hlavního nádraží přes most zvaný Malá Hrabovka a ústila do kolejiště Masarykova nádraží, druhá kolej vedla přes most zvaný Velká Hrabovka a Žižkovským tunelem na výhybnu Vítkov, kde se dělila do Libně a Vysočan. Naštěstí to je již minulost. Dnes na hlavní nádraží vede kolejiště 21. století. Podrobnosti si přečtěte v článku: Na hlavní nádraží pojedou vlaky běžně stovkou. Nové spojení zahajuje provoz.

2008: Modernizace téměř nezměněných stoletých nástupišť

Hlavní nádraží

V devadesátých letech minulého století bylo na hlavním nádraží opraveno nástupiště č. 5, vyrostla dvě nová nástupiště č. 6 a 7 a byl také vyhlouben celý stávající severní podchod. Zejména tato nová nástupiště, která jsou vpravo vedle dvou ocelových hal, umožnila rekonstrukci pražského hlavního nádraží za částečně omezeného provozu.

Pro hlavní nádraží jsou typické složité majetkové vztahy. Tři příklady: Část patří DP Praha (metro), nádražní hala Českým drahám, nástupiště a prostory nad a pod nimi vlastní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4 u prvního nástupiště hlavního nádraží Praha před rekonstrukcí.

Nástupiště převzali v pátek 4. ledna 2008 zhotovitelé. Tím odstartovala stavební akce s názvem Modernizace západní části Praha hlavní nádraží – 2. část; nástupiště č. 1 až č. 4. "Tato nástupiště jsou původní z roku 1911 a dnešním potřebám cestování již nevyhovují,“ řekl pro Technet.cz ing. Jan Komárek, generální ředitel SŽDC.

Hlavní nádraží - 3. a 4. nástupiště

Hlavní nádraží

Nástupiště č. 1 - 4 budou modernizována, dostanou nový povrch a jejich nástupištní hrana bude zvýšena na 550 mm nad temenem kolejnice, což usnadní nástup i výstup cestujících. Nové je také osvětlení nástupišť.


Hlavní nádraží
Hlavní nádraží
Hlavní nádraží

U původních ocelových hal přibylo vyšší, prodloužené, částečně zastřešené nástupiště. Jeho součástí jsou reklamní sedadla v odolném provedení.
Délka nástupištních hran je u všech nástupišť 400 m, s výjimkou hrany u koleje č. 1, která je dlouhá  370 m.


Hlavní nádraží
Hlavní nádraží

Na všechny perony je vybudován bezbariérový přístup (nové eskalátory, výtahy).

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Železniční stanice Praha hlavní nádraží je vybavena nejmodernějšími informačními systémy, které pamatují i na slabozraké a nevidomé. Na fotografii nahoře vidíte celkový pohled, na dolních obrázcích vidíte detaily elektronických zobrazovačů.

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Nově jsou rozšířeny oba starší podchody pro cestující (střední a jižní), jejichž úzké části přiléhají  k historické Fantově budově. Celkem budou po dokončení stavby sloužit cestujícím tři 8 m široké a 2,55 m vysoké podchody. Také se prodlužuje severní zavazadlový tunel.



Hlavní nádraží - zasklení ukotvení ocelové konstrukce
Hlavní nádraží

Rekonstrukce hal začala zde - patkami hal. Proběhlo složité podchycování základových patek sloupů původních ocelových hal. Ty byly namontovány nad kolejištěm v letech 1905-1906. Ocelová konstrukce zastřešení haly je památkově chráněna včetně unikátního technického řešení pomocí kloubového uložení na základových patkách. Nově je nástupiště výš, a tak je patka zasklena, aby byla vidět.


Hlavní nádraží
Hlavní nádraží

Celkem bude nově položeno 4 285 m kolejí se svrškem tvaru S 49. Severní i jižní zhlaví budou mít elektrický ohřev výměn se samostatnými povětrnostními čidly. Zmodernizováno bude i sdělovací a zabezpečovací zařízení.


Prohlédněte si technologie výstavby 

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

  • Nejčtenější

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 19 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 44 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 10 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 14 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Věci, které by ve Windows 11 měli ihned opravit

v diskusi je 1 příspěvek

20. května 2024

Windows 11 z uživatelského pohledu nastavuje zrcadlo budoucnosti. Nacházejí se v něm věci uživateli...

Beneš se Mussoliniho neštítil. Před 100 lety s ním vyjednal mezistátní smlouvu

v diskusi je 32 příspěvků

19. května 2024  10:30

V polovině května 1924 jednal československý ministr zahraničí Edvard Beneš v Římě s italským...

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 44 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Jak Muskova firma vyřešila problém prvního čipu v mozku člověka

v diskusi je 5 příspěvků

18. května 2024

Neuralink je jedna z firem Elona Muska, o které se mnoho mluví. V lednu totiž zavedli její...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...