Pro srovnání: opilí řidiči aut způsobí "jen" necelých pět procent dopravních nehod. Z toho je patrné, že zatímco pro většinu řidičů je alkohol za volantem nemyslitelný, cyklistům připadá celkem normální vydat se do provozu po několika skleničkách.
Cyklisté spolu s řidiči mopedů patří do skupiny s nejvyšším podílem nehod způsobených pod vlivem alkoholu. Důvodem je především stále rostoucí obliba kol, která už neslouží ani tak k dopravě do zaměstnání nebo na nákupy, ale stávají se spíše prostředkem odreagování a zábavy. A k zábavě patří i sklenice piva nebo vína.
Podle Blanky Sunkovské z Besipu se navíc mnozí cyklisté nepovažují za plnohodnotné účastníky silničního provozu a často nerespektují předpisy. K nejčastějším příčinám nehod způsobených cyklisty patří podle odborníka na dopravu z policejního prezidia Josefa Tesaříka nesprávný způsob jízdy a ignorování dopravních značek, jako je stopka nebo zákaz odbočení. A vedle toho také alkohol.
Cyklisté: riziková skupina
Cyklisté také často zapomínají, že je nechrání karoserie ani všemožné bezpečnostní systémy jako řidiče automobilů, ale jen oblečení a helma. Statisticky při nehodách umírají mnohokrát častěji něž řidiči osobních aut.
Tesařík navíc upozorňuje, že nehod cyklistů je pravděpodobně mnohem více, než zaznamená policie. Účastníci totiž musí volat policisty, jen pokud způsobená škoda přesáhla 50 tisíc korun. Při střetech aut a jízdních kol bývá škoda obvykle mnohem nižší. Obě strany se raději dohodnou na vyrovnání a policii nevolají.
Cyklisté také mohou využívat skutečnosti, že jim za alkohol na kole nehrozí ztráta řidičského průkazu ani jim nenaskakují trestné body. Přesto se "alkohol za řídítky" může velmi nevyplatit. Když policie chytí opilého cyklistu, musí ho poslat do správního řízení, kde mu úředníci dají pokutu minimálně 25 tisíc korun. Horní hranice je dokonce 50 tisíc.
Policisté přiznávají, že cyklisty kontrolují mnohem méně často než řidiče aut. Odůvodňují to tím, že jsou méně nebezpeční.
Cyklisté nemají povinné ručení, ze kterého by zaplatili škodu způsobenou při nehodě. Můžou ji zaplatit buď z běžného pojištění, nebo z vlastní kapsy. Pokud peníze nemají nebo odmítnou škodu zaplatit, nezbývá řidiči druhého vozidla, než peníze vymáhat soudně.
. Kolo a alkoholZa první pololetí roku 2008 zavinili cyklisté 902 dopravních nehod. 21 procent z nich (188) způsobili cyklisté pod vlivem alkoholu. Ve stejném období loňského roku to bylo o 43 nehod méně. Celkově policisté registrovali 3 496 nehod zaviněných opilými lidmi. To je necelých pět procent z celkového počtu 78 778 nehod. Celkem od ledna do června zahynulo na silnicích 445 lidí, z toho bylo 35 cyklistů. Zdroj: Besip, policejní prezidium |