Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prahu protnou linky rychlých metrobusů

  15:38
Pokud se chce někdo dostat například z pražského Radotína do Střešovic nebo ze Stodůlek do Suchdola, musí tramvají či metrem přes centrum nebo se spolehnout na autobusy a připravit se na několik přestupů a čekání v kolonách. Už v polovině roku by to mohlo vypadat jinak.
Linky mají mít podle představ Ropidu před auty v ulicích přednost.

Linky mají mít podle představ Ropidu před auty v ulicích přednost. | foto: Martin Mráz

Pražané budou moci využívat speciální linky zvané metrobus neboli metropolitní linka. Mají to být takzvané páteřní linky, po nichž by jezdily autobusy v krátkých intervalech. Nemusely by trčet v zácpách, protože by pro ně byly vyhrazeny jízdní pruhy, a měly by i přednost na křižovatkách.

"Tyto linky mají vhodně doplnit síť metra, tramvají a železnice a také zjednodušit současnou autobusovou síť," uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která pražskou dopravu organizuje.

MAPA: Hlavní trasy metrobusů

Těchto linek by podle plánů Ropidu mělo po městě jezdit zhruba třicet. "Byly by označeny písmenem M s dvoumístným číslem nebo speciální číselnou řadou doplněnou textem Metrobus," uvažuje Drápal.

Spojit by měly například Vršovice s Jižním Městem, Dejvice se Suchdolem a okrajová sídliště se stanicemi metra. První metrobusy by měly začít jezdit na severu metropole po zprovoznění úseku metra C do Letňan.

Autobusy s "absolutní" předností
Linky mají mít podle představ Ropidu před auty v ulicích přednost. "Ať už pomocí vyhrazených pruhů nebo úpravou semaforů, kde jim automaticky naskočí zelená. Autobusy by mohly jezdit i po tramvajových kolejích," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Tím budou spoje rychlejší, ale také se bude lidem jednodušeji přestupovat na společných zastávkách s tramvajemi.

Podobných úprav se už dočkala linka 176 po rekonstrukci křižovatky na Palackého náměstí. Zatímco dříve popojížděly autobusy v zácpě před Jiráskovým mostem, dnes kolony jednoduše objedou po kolejích mezi Karlovým a Jiráskovo náměstím. Nyní se toto opatření připravuje v Chodovské ulici v Záběhlicích.

Rychlé linky by měly také například spojit Suchdol s Dejvicemi nebo Jižní Město s Vršovicemi - tedy ty čtvrti, kde by mohla v budoucnu jezdit tramvaj.

"Mají tvořit páteř autobusové dopravy ve městě. Za základ budoucích metrobusů lze považovat třeba současné trasy linek 136, 139, 174, 177, 217, 107, 119, 140 nebo 253. V řadě případů dojde k úpravám tras nebo sloučení některých souběžných linek," popsal Drápal.

Na spoje mají být nasazovány kloubové autobusy, do nichž se vejde více lidí. "Konkrétní intervaly se dolaďují, nicméně základem je šest minut v ranní špičce a sedm a půl minuty v odpolední. Mimo špičku se uvažuje o intervalu patnáct minut," nastínil Drápal.

Podobné "rychlé" linky už v Praze jezdily. Třeba mezi Modřany a Kačerovem jezdila před několika lety v ranní špičce linka 157, která zastavovala jen v Modřanech a pak až u stanice metra. Jezdila pouze jedním směrem, zpět do Modřan jezdily autobusy bez cestujících.

"Rychlé" linky jezdily i po povodních, kdy autobusy suplovaly metro a měly v ulicích vyhrazené pruhy.

Praha se při plánování metrobusů inspirovala v zahraničí - v Mnichově, Berlíně či Hamburku, kde tamní dopravní podniky zavedením páteřních linek dokázaly do MHD nalákat nové cestující.

"Ze zahraničních zkušeností jednoznačně vyplývá, že jednoduchý a přehledný systém páteřních linek s krátkým intervalem je pro lidi atraktivnější," potvrdil Pavel Procházka, vedoucí odboru plánování Ropidu.

"Je i úspornější, protože provozování nepřehledně velkého množství linek s různou trasou a dlouhými intervaly má za následek poloprázdné vozy. Zvlášť když autobusové linky kopírují jiný druh veřejné dopravy," dodal Procházka.

O metrobusech se hovoří také v obcích kolem Prahy. V Jesenici či Psárech na jih od hlavního města prosazují tento druh dopravy už čtyři roky. Uvažuje se o tom, že by linky vedly po zcela nových silnicích, kam by jiná auta nemohla.

Autobus s přívěsem
Na termín "metrobus" si mohou Pražané pamatovat ještě v jiném kontextu. Ještě v sedmdesátých letech byly totiž v ulicích k vidění autobusy s vlekem bez motoru. Nasazovány byly například na trasu z Prahy do Kladna.

Nyní se hovoří o tom, že by se i tento druh dopravy do českých měst vrátil. "Autobusy s vlekem jsou určitě řešením pro místa, kde je silná doprava a nejsou peníze na to, stavět třeba tramvaj," uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (SZ). Velkokapacitní vozy by své využití našly jistě i u příměstských linek. - více zde

Nejdřív by se ovšem musel změnit zákon, který přívěsy za autobusy nepovoluje.

Praha o vlecích v tuto chvíli nepřemýšlí. "Zatím o této možnosti neuvažujeme. Neznáme ani výrobce, který takové vleky vyrábí," řekl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Vleky mají přitom pro dopravce řadu výhod - jejich provozem mohou výrazně ušetřit, protože svezou až 80 pasažérů navíc. Díky tomu by lépe zvládli dopravní špičky.

Přívěsy s cestujícími jezdí například v rakouském Innsbrucku.

"Je to alternativa místo dodatečných spojů v ranních a večerních špičkách, kdy je více cestujících. Do jedné soupravy s vlekem se nám vejde až 195 lidí," uvedla mluvčí rakouských drah Karin Gruberová.

. Metrobusy v Praze

Co znamenají metrobusy
Uvažuje se o zavedení zhruba třiceti linek, jež by tvořily páteř autobusové dopravy. Doplnily by tramvaje a metro.

V čem budou rychlejší
Mají jezdit ve vyhrazených pruzích, po kolejích a mají mít na křižovatkách přednost. Nebudou stavět na všech zastávkách.

Jaké budou intervaly
V ranní špičce 6 minut, v odpolední 7,5 minuty. Mimo špičku pak budou jezdit po 15 minutách.

Kdy začnou jezdit
Nultá etapa (nové intervaly i vozy, ale označení ještě staré) se připravuje k 9. květnu, kdy začne metro C jezdit do Letňan.

Návrhy některých linek
Kunratice - Ďáblice po trase dnešní linky 136
Chodov - Bohnice po trase dnešní linky 177
Smíchov - Suchdol po trase linek 217 a 107
Dejvice - Ruzyně po trase dnešní linky 119
Libeň - Čakovice po trase dnešní linky 140
Modřany - Smíchov po trase dnešní 253
Modřany - Žižkov po trase dnešní 139
Letná - Velká Ohrada po trase dnešní linky 174
Zdroj: Ropid

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...