Základní školy začaly v září letošního školního roku učit podle vlastních osnov v prvním a šestém ročníku - více ZDE.
Ministerstvo školství se na učitele a ředitele obrátilo s několika dotazy. Ti odpovídali například na otázky, co přinesla tvorba vzdělávacího programu jejich škole, jakých změn se žáci dočkají nebo jaká úskalí školní reforma podle nich přinesla. Měli také uvést, jestli jsou přesvědčeni o tom, že využijí větší volnost, kterou jim nový způsob výuky nabízí.
Oslovení ve svých odpovědích často uváděli, že jejich škola prochází přeměnou dlouhodobě, a proto jejich žáky vlastně nic revolučního nečeká. Někteří pedagogové ale uváděli, že se žákům od září loňského roku rozšířila nabídka volitelných předmětů, nebo že se rodiče mohou více zapojit do dění ve škole.
"Snažíme se rodiče zapojovat do výuky jako asistenty, zvyšovat jejich podíl na mimovyučovacích činnostech - pořádáme výstavy, vystoupení žáků, projekty za účasti rodičů, ukázkové hodiny. Chceme, aby rodiče věděli, jakým způsobem s jejich dětmi pracujeme. Bohužel, podíl rodičů na životě školy není zatím takový, jaký bychom si představovali," řekla učitelka Milada Valová ze Základní školy v Kutné Hoře.
Učitelé také uváděli, že pro úspěch reformy považují za důležité i další vzdělávání.
"Pro úspěch reformy je naprosto nezbytné intenzivní a systematické vzdělávání ředitelů a učitelů, které nejprve změní jejich myšlení a zajeté stereotypy, které je naučí spolupracovat, pracovat v týmu, vzájemně se respektovat, respektovat své žáky i jejich rodiče, a dovede je tak k pochopení nezbytnosti pozitivních změn ve školách," odpověděl v dotazníku ředitel Základní školy v Chrudimi Zdeněk Brož.
Objevila se ale i připomínka, že školu brzdí nedostatek financí. Pedagogové také uváděli, že o reformě by měli být více informováni rodiče. Padl i názor, že učitelé nemají ke změně podmínky a motivaci.
Ředitel Základní školy Velké Němčice na Břeclavsku Miroslav Strouhal si dokonce myslí, že se v některých školách "zastavil čas" a jejich proměna bude trvat dlouho.
Učitelé měli také napsat, v čem spatřují největší přínos reformy. Oceňovali především větší autonomii škol. Podle nich mohou školy díky reformě rychle reagovat na nové trendy.
Dotazník: Co si učitelé a ředitelé myslí o školské reformě Otázka: V čem spočívá hlavní přínos školské reformy? Jitka Linhartová, učitelka na Základní škole Chrudim
Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku (aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV): Čas byl velký problém - pro učitele změna v tom, že mají věnovat spoustu hodin společné práci. Jsou zvyklí si raději pracovat sami doma. Také nepochopení smyslu, obava ze změny, nejistota... To všechno působilo jako významný stresový faktor. Pro mne osobně bylo nepříjemné také to, že za práci, kterou dělali učitelé poprvé, a byla to skutečně práce navíc, jsem je nemohla nijak odměnit."
Ludmila Michálková, učitelka na Základní škole Příbram - Březové Hory (aprobace: přírodopis - tělocvik):
Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku (aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV): Prvňáci se učí angličtinu, tak jak si to přáli rodiče. Výchova ke zdraví není jenom teorií – jídla na výběr, skladba jídelníčku, zdravé svačinky místo automatů, to jsou také přínosy přemýšlení a realizace ŠVP."
Zdeněk Sotolář, učitel a výchovný poradce na Základní škole Velké Němčice na Břeclavsku (aprobace: čeština - dějepis): |